Umowy przez telefon

Czy są tak samo ważne jak pisemne?

Często dzwonią do nas przedstawiciele jakiejś firmy (telemarketerzy), proponując kolejną usługę, np. rozszerzenie pakietu telewizyjnego czy szybszy internet - oczywiście za dodatkową opłatą. Wyjaśniamy, jakie warunki muszą zostać spełnione, by umowa zawarta przez telefon była ważna.

Najważniejszy - z punktu widzenia klientów - jest poniższy przepis.

Reklama

- Jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy.

To oznacza, że nawet jeśli w czasie rozmowy zgodzimy się na propozycję telemarketera, umowa będzie ważna dopiero wtedy, gdy otrzymamy jej treść na piśmie lub np. e-mailem czy SMS-em i poinformujemy firmę, że się na nią zgadzamy. Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przepis ten obowiązuje niezależnie od tego, czy to telemarketer dzwoni do nas, czy też my dzwonimy do danej firmy i podczas rozmowy otrzymujemy propozycję zawarcia lub zmiany umowy. Przedsiębiorca ma więc obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy także w sytuacji, w której my dzwonimy na infolinię, bo zainteresowała nas np. reklama w telewizji. Według przepisów powinien to zrobić najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi.

Nasza zgoda wyrażona tylko przez telefon nie wywołuje żadnych skutków prawnych, czyli nie mamy żadnych zobowiązań. Jeśli przedsiębiorca mimo wszystko decyduje się na świadczenie usługi lub wysłanie towaru, robi to na własne ryzyko. Jest to bowiem świadczenie niezamówione - nie mamy obowiązku za nie płacić. Nie musimy też odsyłać otrzymanej rzeczy. Brak naszej odpowiedzi na takie niezamówione świadczenie nie stanowi zgody na zawarcie umowy. Podstawa prawna. Art. 5, 19, 20 i 21 ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r., poz. 827).

Obowiązki telemarketera

Na początku rozmowy powinien się przedstawić i podać nazwę firmy, w której imieniu dzwoni. Powiedzieć, jaki jest cel rozmowy - np. zawarcie lub przedłużenie umowy czy jej zmiana. Dopiero gdy uzyska naszą zgodę na dalszą rozmowę, może przejść do szczegółów oferty. Powinien przekazać nam wszystkie informacje dotyczące głównych cech świadczenia: o łącznej cenie lub wynagrodzeniu, czasie trwania umowy, a jeśli jest ona zawierana na czas nieoznaczony - o sposobie i przesłankach jej wypowiedzenia. Powinniśmy też być poinformowani o prawie do odstąpienia od umowy.


Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje