Zakupy grupowe - czy to się opłaca?
W Internecie jest coraz więcej takich ofert. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę, by zakupy grupowe były nie tylko korzystne, ale i bezpieczne.

Pani Ewa opowiedziała mi, że jej siostra robi ostatnio bardzo korzystne zakupy grupowe w Internecie. I kupuje np. usługi kosmetyczne czy fryzjerskie.
- Na czym właściwie polegają takie zakupy? - zapytała.
- Organizują je portale internetowe, np. groupon, gruper, cuppon, okazik. Oferują one znaczną zniżkę (nawet 70-80 proc.) na jakąś usługę lub towar. Pod warunkiem, że wystarczająco duża grupa osób zdecyduje się na zakup oferty.
- Na co zwrócić uwagę, kupując grupowo?
- Warto wejść na stronę internetową obu firm. Zarówno tej organizującej zakupy grupowe, jak i np. zakładu kosmetycznego, który będzie wykonywał usługę.
- I czego szukać na tych stronach?
- Przede wszystkim, przed dokonaniem zakupu, powinna pani koniecznie przeczytać regulamin portalu i ogólne warunki umów. Powinno być w nich dokładnie opisane, kiedy umowa zostaje zawarta oraz jak składać reklamację.
- A jak dokonuje się samego zakupu?
- Po zapoznaniu się z ofertą, wybiera pani opcję "kupuję" lub "kup teraz". Następnie musi pani dokonać płatności. Na podany przez panią adres e-mail zostanie przesłany kupon. W ofercie jest podane, w jakim terminie należy go wykorzystać.
- Czy można się z takich zakupów wycofać?
- Tak. Ma pani na to 10 dni od dnia zakupu. Nie musi pani podawać przyczyny. Wystarczy, że złoży pani oświadczenie na piśmie. Niektóre serwisy dopuszczają również formę e-mailową. Wpłacone pieniądze powinny zostać zwrócone.
- A jeśli zakład kosmetyczny się wycofa albo nie zbierze się odpowiednia grupa osób?
- Umowa nie zostanie zawarta, a pani należy się niezwłocznie zwrot pieniędzy.
- A jeśli nie będę zadowolona z usługi?
- Jeśli warunki okażą się inne, niż to zostało określone w ofercie, którą pani kupiła, może ją pani reklamować.
art. 4, 7, 9 ust. 1 ustawy z 2.03.2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów
Gdy masz kłopoty z reklamacją...
Skorzystaj wówczas z pomocy powiatowego rzecznika konsumentów. Ma on prawo wystąpić do podmiotu organizującego usługę z prośbą o udzielenie wyjaśnień w twojej sprawie. Listę rzeczników znajdziesz na stronie www.uokik.gov.pl