Reklama

Reklama

Zakupy na pokazach, w internecie, przez telefon: Jak uniknąć strat

Wciąż słyszymy historie osób, które zostały naciągnięte na drogie towary na tak zwanych pokazach i drogą telefoniczną. Nieuczciwi sprzedawcy często wykorzystują ufność osób starszych... Radzimy, jak nie dać się nabrać oraz jak zrezygnować z niepotrzebnej rzeczy.

Ostrożności nigdy za wiele! Przypomnijmy więc proste zasady, które pomogą bronić się przed nieuczciwymi sprzedawcami.

  • Na pokazie, prezentacji (także gdy prezenter sprzedaje ci coś w twoim domu) pamiętaj, by zawsze przeczytać umowę!
  • Zwróć uwagę na zapisy dotyczące sposobu zapłaty. Sformułowanie: "firma rozłoży pani płatność na raty" oznacza, że dostaniesz do podpisania umowę kredytu konsumenckiego! Nie daj się wkręcić w wysokooprocentowaną pożyczkę z odsetkami!
  •  Sprawdź datę podpisania umowy (czy jest umieszczona w umowie). Od tej daty liczy się bowiem termin na zwrot rzeczy. Gdy kupujesz w internecie, pamiętaj, by sprawdzić, czy na stronie internetowej sklepu jest jego adres i dane kontaktowe.
  • Zapoznaj się z regulaminem sklepu: musi uwzględniać prawo do zwrotu rzeczy.
  • Czytaj opinie o sklepie, np. na forach internetowych: jeśli są negatywne - zrezygnuj z zakupu.
  • Zakupy przez telefon - to jest niezgodne z prawem! Nowa ustawa konsumencka zakazuje zawierania umów przez telefon.

Reklama

Przed czym jeszcze ostrzegają eksperci? Jak radzą reklamować towary kupione na prezentacjach, pokazach, w internecie? Przeczytaj!

Triki sprzedawców

Jakie sztuczki stosują prezenterzy na pokazach, by wciskać swoje towary?

Tacy sprzedawcy robią wszystko, by nas przekonać, że dany produkt jest nam niezbędny i wkupić się w nasze łaski. Oto najczęstsze sposoby.

1. Naciągają seniorów na pakiety medyczne: to najnowszy trik! Podczas spotkania rozmawiają ze starszymi ludźmi o ich zdrowiu i opiece lekarskiej w naszym kraju. I tak, od słowa do słowa... Po takich rozmowach wielu starszych ludzi wychodzi z prezentacji z umową na pakiet medyczny za... kilka tysięcy złotych! A co otrzymują w zamian? Kilka wizyt w roku, bez badań!

2. Produkty uzdrawiające: To często stosowana sztuczka: prezenterzy opowiadają o swoich produktach tak, by kojarzyły się z właściwościami leczniczymi. Przekonują, że np. materace, pościel, garnki, pastylki ziołowe i witaminowe uzdrawiają!

3. Upominki, poczęstunek gratis: To znane od dawna sposoby, wciąż skuteczne. Ale nie łudźmy się, że to za darmo. Koszty prezentów (tanich drobiazgów) i obiadu są wliczone w wysokie ceny rzeczy sprzedawanych na pokazach.

Jak zrezygnować z zakupu z prezentacji


Mamy prawo oddać rzecz kupioną na pokazie! Nowa ustawa o prawach konsumenta daje nam prawo zwrotu rzeczy kupionej na pokazie (czyli poza lokalem przedsiębiorstwa) w ciągu 14 dni od daty podpisania umowy, bez uzasadniania i dodatkowych kosztów. Wystarczy w tym terminie oddać lub odesłać daną rzecz.

Czy można zwrócić towar z internetu?

Mamy prawo oddać rzecz w ciągu 14 dni od zakupu. Te 14 dni na zwrot liczy się od następnego dnia po dniu, w którym towar dostarczył nam kurier, bądź odebraliśmy go z punktu odbioru albo z poczty. Ale uwaga! Jeśli sprzedawca nie poinformuje nas o tym, że mamy prawo do zwrotu towaru, to termin na zwrot automatycznie wydłuża się do 12 miesięcy!

Zasady reklamacji zakupu w internecie

Mamy prawo składać reklamację na podstawie rękojmi. Jeśli towar ma wadę, można żądać: wymiany na nowy, naprawy, obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy (jeśli wada jest istotna). Wybór należy do klienta! Sprzedawca odpowiada za towar przez 2 lata od daty sprzedaży.

Sposoby na oszustów

Co zrobić, gdy sprzedawca jest nieuczciwy, nie chce przyjąć zwrotu? Gdzie szukać po pomocy? W instytucjach broniących praw konsumenta w Polsce, zwłaszcza u powiatowego rzecznika konsumentów (adresy na str. Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: uokik.gov.pl). Jeśli zorientujemy się, że zostaliśmy oszukani, np. garnki okazały się kilka razy droższe niż takie same w sklepie, należy powiadomić Inspekcję Handlową, a nawet prokuratora. Można też zadzwonić na bezpłatną infolinię konsumencką 800899866.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje