Życie z kolorami

Badania uczonych jednoznacznie wykazują, że jeśli jakiś kolor dominuje w naszym otoczeniu, to wpływa na nasze zachowania. Ma istotne znaczenie na to, czy faktycznie wypoczniemy oraz na to, czy nasza praca przyniesie efekty.

Jeśli jakiś kolor dominuje w naszym otoczeniu, to wpływa na nasze zachowania
© Panthermedia

Przykładowo, zespół brytyjskich naukowców z London College przeanalizował wpływ barw na efektywność pracowników biurowych. Z tych badań jednoznacznie wynika, że na atmosferę w środowisku pracy w istotny sposób wpływa nie tylko to, jaki jest dzień tygodnia i jak długo trwa praca, ale też kolor ścian biura. Według ustaleń tych ekspertów, osoby pracujące w pomieszczeniach pomalowanych szarą farbą odczuwają w pracy nijakość i nudę. A już najbardziej przygnębia praca wykonywana w pomieszczeniach pomalowanych na niebiesko.

Kolor niebieski

może jednak w innej sytuacji przynieść wymierne korzyści. Badania prowadzone przez zespół amerykańskich naukowców z ośrodka badawczego w Palm Beach na Florydzie wykazały, że barwa pomieszczenia, w którym najczęściej jadamy posiłki, może wpłynąć na naszą sylwetkę. Wyniki badań tych ekspertów dowiodły jednoznacznie, że kuchnia z wyposażeniem lub ścianami w kolorze niebieskim albo zielonym znacząco zmniejsza apetyt. Jeśli więc w takim pomieszczeniu nie tylko przygotowujemy posiłki, ale też je zjadamy, to na pewno będziemy przyswajali mniejsze porcje i szybko zgubimy kilka kilogramów.

Wracając do skuteczności w pracy, jedyną barwą pozytywnie wpływającą na nią są, według badaczy z London College,

odcienie żółci.

W biurach, gdzie ściany pomalowano na żółto, pracownicy są szczęśliwsi, pełni energii i bardziej skupieni na pracy.

Brytyjscy eksperci ustalili też, że przewaga czerwieni w otoczeniu wywołuje ogólne podenerwowanie i skłonność do gniewu. Podobne wnioski przyniosły również badania zespołu amerykańskich i niemieckich naukowców. Wykazały one jednoznacznie, że intensywna obecność czerwonego koloru w otoczeniu sprawia, iż ludzie gorzej wykonują swoje zadania i bardziej obawiają się porażki.

czerwień

wyraźnie wpływa na motywacje ludzi i to w sposób, którego człowiek nawet sobie nie uświadamia. Wynikać to ma, jak twierdzą badacze, z faktu, że kolor czerwony kojarzy nam się z niebezpieczeństwem, z nakazem zatrzymania się na skrzyżowaniu, czy z błędami popełnionymi na klasówce.

Określone znaczenie czerwieni jest tak silnie zakodowane w ludzkiej podświadomości, że gdy naukowcy w trakcie eksperymentów pokazywali ochotnikom błyski czerwonego światła, ci rozwiązywali testy na niższym poziomie niż normalnie oraz wybierali do rozwiązania najłatwiejsze problemy. Jakby z góry próbowali zminimalizować podświadomie przeczuwaną porażkę.

Biorąc pod uwagę ustalenia naukowców, nasuwa się oczywisty wniosek. Jeśli chcemy odnieść sukces w pracy, to jak ognia unikajmy czerwieni w otoczeniu. A jeśli planujemy zgubić kilka kilogramów, to pomalujmy ściany kuchni na niebiesko.

Tadeusz Oszubski

MWMedia
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas