Reklama

Reklama

​Bieganie, tenis, joga, pływanie, szybki marsz - treningowy eliksir młodości

Bieganie, tenis, joga, pływanie, szybki marsz - to ćwiczenia, które przedłużają młodość. Ta treningowa wielka piątka sprzyja obniżaniu ciśnienia krwi, poziomu cholesterolu, pozwala również zniwelować ryzyko chorób serca.

Aktywność fizyczna to nieodłączny element zdrowego stylu życia, uznawana jest również za eliksir młodości. Eksperci wskazują na kilka form aktywności fizycznej, które w sposób szczególny przyczyniają się do zachowania zdrowia i młodości.

Z najnowszych badań opublikowanych w "British Journal of Sports Medicine" wynika, że bieganie może zmniejszyć ryzyko przedwczesnej śmierci bez względu na to, jak długo i z jaką prędkością się ruszamy. Eksperci wskazują, że każda dawka joggingu, nawet raz w tygodniu, jest lepsza od żadnej. Równocześnie bieganie znalazło się na szczycie zestawienia National Institute of Health, które badało jaka aktywność fizyczna pozwala spalić najwięcej kalorii.

Reklama

Systematyczny jogging pozwala nie tylko wzmocnić nasze ciało, ale również poprawia naszą pamięć. Naukowcy z uniwersytetu Brigham Young odkryli, że bieganie pomaga chronić hipokamp - obszar w mózgu odpowiedzialny za uczenie się i pamięć - przed negatywnymi skutkami stresu.

"To pokrzepiające, że negatywny wpływ stresu na nasz mózg możemy zwalczyć wychodząc pobiegać" - przyznaje autor badania Jeff Edwards. "Idealnymi warunkami dla poprawy naszej pamięci i uczenia się byłby brak stresu i duża aktywność fizyczna. Oczywiście nie zawsze możemy kontrolować poziom stresu w naszym życiu, ale mamy wpływ na to, ile ćwiczymy" - dodaje Edwards.

Kolejną zalecaną formą aktywność jest pływanie. W badaniu "Swim England" z 2017 r. wykazano, że ryzyko śmierci u osób aktywnie uprawiające tę formę ruchu jest o 28 proc. niższe; równocześnie pływacy wykazują o 41 proc. niższe ryzyko śmierci w wyniku udaru i chorób serca.

W raporcie stwierdzono również, że pływanie jest bezpiecznym i korzystnym ćwiczeniem dla osób w każdym wieku, pomaga osobom starszym zachować sprawność umysłową i fizyczną, zaś u dzieci pozwala rozwijać umiejętności poznawcze.

Pływanie zostało również uznane za jedną z najbezpieczniejszych form aktywności fizycznej, która wykazuje minimalne ryzyko kontuzji. Równocześnie pływanie łączy także ćwiczenia aerobowe i trening siłowy, co oznacza poprawę sprawności i siły.

Do zalecanych form aktywności należy również tenis. Według raportu British Journal of Sports Medicine, systematyczne sesje tenisa i badmintona zmniejszają ryzyko śmierci o 47 proc.

Eksperci zachęcają do łączenia różnych sportów, co pozwala czerpać różnorodne korzyści z wielu form ruchu. Tu idealnie sprawdza się joga, która poprawia elastyczność ciała, jednocześnie minimalizuje takie czynniki ryzyka jak choroby serca, podwyższony poziom cholesterolu i ciśnienia krwi.

Badanie przeprowadzone przez American College of Cardiology wykazało, że osobom łączącym praktykę jogi i ćwiczenia aerobowe, takie jak bieganie lub pływanie, udało się dwukrotnie obniżyć podwyższone BMI, poziom cholesterolu i ciśnienia krwi w porównaniu z osobami, które uprawiały tylko jedną formę ruchu.

Szybki marsz jest jedną z najmniej wymagających form aktywności fizycznej, która zapewnia szereg korzyści. "Chodzenie to aktywność na świeżym powietrzu, która może obejmować spędzanie czasu z innymi ludźmi, i myślę, że każde ćwiczenie łączące te dwie rzeczy będzie bardzo zdrowe" - przyznaje kardiolog dr James O'Keefe.

Badanie opublikowane przez British Journal of Sports Medicine wykazało, że zajęcia na niskim poziomie, takie jak chodzenie na spacer mogą obniżyć ryzyko śmierci o 18 proc.

"Przypadkowa aktywność fizyczna, która jest częścią naszego codziennego stylu życia, jest zdecydowanie najbardziej obiecującą opcją odwrócenia fali epidemii braku aktywności fizycznej" - przyznaje na łamach "The Guardian" prof. Emmanuel Stamatakis z University of Sydney. Nawet zwykłe prace domowe mogą zaliczyć się do codziennej aktywności. "Nasze ciała potrzebują wyzwania, nawet jeśli to wyzwanie jest bardzo krótkie" - dodaje Stamatakis.

Dr Charlie Foster z University of Bristol mówi, że kluczem jest po prostu zwiększenie tej codziennej aktywności - wchodzenie po schodach, chodzenie do sklepu, spacer. "Warto spojrzeć na to, jak wygląda nasz typowy dzień, gdzie ta aktywność fizyczna się pojawia i w jaki sposób możemy zwiększyć jej ilość. Wiemy, że dla wielu będzie to łatwiejsza i bardziej naturalna forma zwiększenia codziennej dawki ruchu niż zaczynanie czegoś nowego" - wyjaśnia. Dodaje, że taka forma codziennego "treningu" jest istotna również dla osób starszych.

PAP life

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje