Reklama

Reklama

Dlaczego jestem wiecznie zmęczona?

Każdy bywa czasem osłabiony. Ale jeśli czujesz się tak bez przerwy, skontroluj stan swego zdrowia.

Po nocnym wypoczynku powinnaś wstać z nową energią. 7-9 godz. snu zwykle wystarcza. Wiele osób po 65. roku życia zadowala się nawet sześcioma godzinami. Jeśli jesteś chronicznie zmęczona, przyjrzyj się swemu rozkładowi dnia. Często niedosypiasz? Masz prawo czuć się wyczerpana. Co jednak, gdy śpisz wystarczająco długo, a uczucie znużenia cię nie opuszcza? Przyczyną może być któryś z poniższych problemów.

Anemia

Reklama

Możesz ją podejrzewać, jeśli oprócz zmęczenia dokucza Ci uczucie zimna, osłabienie, bóle i zawroty głowy, mroczki przed oczami, łatwo się irytujesz. Bywa, że przy wysiłku masz wrażenie krótkiego oddechu. Wszystko to jest związane z tym, że krew dostarcza mniej tlenu do różnych tkanek. Anemia zwykle występuje na tle braku żelaza, niskiego poziomu witaminy B12 lub wskutek utraty krwi, np. z krwotocznymi miesiączkami. Łatwo ją zdiagnozować: wystarczy podstawowe badanie krwi.

Niedoczynność tarczycy

Typowe dla niej jest zmęczenie graniczące z wyczerpaniem. Możesz być pewna, że to właśnie ten gruczoł daje się we znaki, jeśli masz też zaparcia, suchą skórę, jest Ci zimno, a kilogramów przybywa. Niedoczynność wykrywa badanie krwi. Dolegliwości tych pozbędziesz się dość łatwo - zażywając tabletki z syntetycznymi hormonami tarczycy.

Cukrzyca lub stan przedcukrzycowy

Gdy organizm nie potrafi dobrze trawić cukru, substancja ta nie może zostać zmieniona w energię - czujesz zmęczenie. Poza tym krążący we krwi cukier przeszkadza w transporcie potrzebnego komórkom tlenu. I znowu: diagnoza wymaga badania krwi na poziom glukozy.

Bezdech senny

Śpisz jak zabita 8-9 godzin, ale wstajesz zmęczona? Masz częste bóle głowy? Rodzina się skarży, że chrapiesz? Możesz cierpieć na bezdech senny. Choroba polega na wielokrotnym przerywaniu snu ze względu na zapadanie się gardła i brak oddechu. Wybudzasz się jednak płytko, więc tego nie pamiętasz - lecz ciało nie odpoczywa. Spróbuj spać wyłącznie na boku - w tej pozycji bezdech często ustępuje.

***Zobacz także***

Dowiedz się więcej na temat: zmęczenie

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje