Polub brukselkę - na zdrowie

To małe, niepozorne warzywo należące do rodziny kapustnych może wydawać się przeciętnym dodatkiem do potraw. Brukselka jest tymczasem chętnie polecana przez lekarzy i dietetyków, z uwagi na wysoką zawartość przeciwutleniaczy i witamin oraz zaskakującą wszechstronność.

Kapusta warzywna brukselska, popularnie nazywana brukselką - kochane i nienawidzone w równym stopniu warzywo o specyficznym, ziemistym smaku i intensywnym aromacie - jest członkiem rodziny warzyw kapustnych; jej najbliżsi krewni to kapusta, brokuły i jarmuż. Swoją nazwę nabyła po tym, jak stała się podstawą belgijskiej diety w XVI wieku.

Reklama

Warto pamiętać, że kluczem do wydobycia niezwykłego smaku brukselki jest prawidłowe przygotowanie. Ponieważ coraz więcej osób korzysta z diet roślinnych, niepozorna brukselka przebojem wkroczyła na nasze talerze jako ciekawy dodatek do sałatek i innych dań, dzięki któremu uzyskać możemy ekscytujące kombinacje smakowe. Brukselkę warto jeść jednak przede wszystkim z uwagi na całe mnóstwo wartości odżywczych, które w sobie kryje.

Może chronić przed rakiem

Szereg badań sugeruje, że brukselka ma szczególny potencjał przeciwdziałania nowotworom, dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów. Te zaś mają zdolność odpierania szkodliwych wolnych rodników, które przyczyniają się do rozwoju chorób nowotworowych. Badania przeprowadzone w 2008 roku wykazały, że regularne spożywanie brukselki chroni organizm przed komórkami rakowymi oraz przed oksydacyjnym uszkodzeniem DNA.

Jest bogata w błonnik

Błonnik to składnik diety istotny nie tylko z punktu widzenia prawidłowego trawienia i perystaltyki jelit; może on również obniżyć cholesterol, regulować poziom cukru we krwi oraz pomóc w zapobieganiu cukrzycy. Doskonałym jego źródłem jest właśnie brukselka - 100 g tego warzywa zawiera 3,5 grama błonnika.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje