Reklama

Reklama

Siedem rad na zimową chandrę

Zimno, ciemno i szaro – to przygnębia i odbiera energię. Co możesz zrobić, by poczuć się lepiej?

Miewasz w sezonie jesienno-zimowym spadki nastroju? Nie musisz się im poddawać. I nie potrzebujesz do tego farmaceutyków.

Reklama

Wstawaj zawsze o tej samej porze, zaraz po przebudzeniu. Od razu sprzątnij pościel, zgodnie z przysłowiem: "Dobry dzień zaczyna się od dobrze pościelonego łóżka". Wstawanie o stałej porze reguluje twój zegar biologiczny: lepiej prześpisz noc i wstaniesz z optymizmem.

Jedz śniadania. Ważny ich element to płatki owsiane (3 lub 4 łyżki), na wodzie lub mleku, z łyżeczką miodu. Są lekkostrawne, dostarczają dużo energii i witamin z grupy B, które wzmacniają układ nerwowy.

Pomogą pomidory! Zawarty w nich likopen hamuje stany zapalne, które przyczyniają się do powstawania stresu, depresji, stanów lękowych. Najwięcej tej substancji kryją w sobie pomidory suszone (dodawaj je do sałatek i sosów) i sok pomidorowy - wypijaj szklankę dziennie. W pomidorach znajduje się też antydepresyjny tryptofan. Inne jego źródła to pestki dyni, ser mozzarella, cielęcina, pierś z kurczaka, tuńczyk, otręby owsiane, biała fasola.

Wypróbuj papryczkę chilli. Zawarta w niej kapsaicyna sprawia, że organizm wydziela substancje przeciwbólowe, rozluźniające i poprawiające humor. Jeśli wolisz coś łagodniejszego, pij sok z buraka (zawiera łagodzące stres witaminy B) lub bogate w magnez kakao.

Ruszaj się i "łap słońce". Podczas wysiłku fizycznego powstają odpowiedzialne za dobry nastrój endorfiny. Poczujesz się lepiej już po 20 lub 30 minutach marszu. Wychodź z domu w dzień. Niedobór światła słonecznego to główny powód sezonowej depresji. Odsłaniaj okna. Wieczorem używaj mocnych żarówek. Kojąco na psychikę działają świece.

Drzemka regeneruje mózg i przywraca chęć do życia. Silna potrzeba snu pojawia się zwykle między 13 a 15 i między 17 a 19. Jeśli masz możliwość, zdrzemnij się. Jeśli nie, znajdź miejsce na 15 czy 20 minut odosobnienia. Zrelaksuj się, pomyśl o czymś miłym.

Spotykaj się z przyjaciółmi. Bycie wśród życzliwych osób zmniejsza poziom kortyzolu, hormonu stresu. Uwalnia w mózgu substancje, które poprawiają nastrój.

W walce z chandrą pomaga napar z dziurawca. Efekty jego działania nie są jednak natychmiastowe - odczuwamy je po kilku dniach stosowania. Nie używajmy go w lecie, bo pod wpływem promieni słońca może wywoływać skórne reakcje uczuleniowe.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje