Reklama

Reklama

Woda - pierwsza pomoc po nieprzespanej nocy

Bezsenność wywołać może szereg nieprzyjemnych dolegliwości, a gdy jest chroniczna - wiele groźnych chorób. Jak pokazują badania naukowe, jednym ze skutków kłopotów ze snem bywa odwodnienie.

Na kłopoty ze snem uskarża się coraz więcej osób. Jest to problem tyleż powszechny, co niebezpieczny dla naszego zdrowia. Bezsenności nie można wszak bagatelizować - poza obniżeniem nastroju i rozdrażnieniem, może ona spowodować m.in. przybieranie na wadze, nerwicę oraz nadciśnienie tętnicze.

Reklama

Niedobory snu powiązane są także z odwodnieniem organizmu. Według badań przeprowadzonych przez naukowców z Penn State University w Pensylwanii, osoby, które śpią średnio sześć godzin w ciągu nocy, są w większym stopniu narażone na odwodnienie niż ludzie dbający o zalecaną ilość snu w postaci ośmiu godzin na dobę.

W badaniu, którego rezultaty zostały opublikowane na łamach czasopisma "Sleep", wzięło udział ponad 20 tys. dorosłych z USA i Chin. Badacze poddali analizie nawyki uczestników związane ze snem oraz próbki moczu. Autorzy doszli do wniosku, że związek pomiędzy długością i jakością snu a nawodnieniem sprowadza się do poziomu hormonu zwanego wazopresyną.

"Wazopresyna uwalniana jest zarówno we wczesnej, jak i późniejszej fazie cyklu snu. Jeśli więc budzimy się za wcześnie, istnieje ryzyko ominięcia momentu, w którym uwalnia się więcej hormonu. Powoduje to zaburzenie nawodnienia organizmu" - wyjaśnia Asher Rosinger, główny autor badania.

Ekspert dodaje, że doskonałym sposobem na zredukowanie nieprzyjemnych dolegliwości po nieprzespanej nocy jest sięgnięcie po dodatkową szklankę wody. "Jeśli nie śpimy wystarczająco długo i dobrze, następnego dnia, co zgoła oczywiste, czujemy zmęczenie i dyskomfort. Receptą jest wypicie tego dnia większej niż zazwyczaj ilości wody" - tłumaczy Rosinger.

Odwodnienie może być tymczasem powodem zawrotów głowy, osłabienia i kłopotów z koncentracją. Najskuteczniejszym sposobem na zniwelowanie tych przykrych dolegliwości jest picie dużej ilości płynów przez cały dzień i unikanie lub ograniczanie napojów, które sprzyjają odwodnieniu, takich jak kofeina, herbata i alkohol. Pamiętajmy, że poza łagodzeniem objawów, powinniśmy także zlikwidować przyczynę problemu, a więc dbać o prawidłową ilość snu każdej nocy. (PAP Life)


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje