Gdzie warto zjeść, czyli jak wybrać restaurację
Wyjść na miasto czy zamówić coś z dostawą do domu? Kuchnia włoska, chińska, japońska, a może indyjska? "Restauracyjne przygody" wiążą się zawsze z wieloma dylematami. Jak wybrać restaurację na wieczór?
Najważniejszą decyzją - tą, które może przemienić nasz wieczór w cudowne wspomnienie lub naznaczyć go trwającą tygodniami kulinarną traumą - pozostaje niezmiennie wybór jednej konkretnej restauracji. Czym się kierować, aby odkryć nowe, fantastyczne miejsce? Jakich restauracji lepiej się wystrzegać? Oto kilka praktycznych, uniwersalnych wskazówek:
Chociaż może zabrzmieć to banalnie, najlepszą wskazówkę stanowi zawsze wypełniona gośćmi, niemalże do ostatniego miejsca, restauracyjna sala. W piątkowy albo w sobotni wieczór (a czasami nawet w środku tygodnia) w godnej uwagi restauracji nigdy nie uświadczymy pustek. Dzięki opiniom kulinarnych blogerów, recenzjom w prasie i oczywiście tzw. poczcie pantoflowej wieść o atrakcyjności danego lokalu rozchodzi się w tempie ekspresowym i dobra restauracja właściwie z miejsca zyskuje znaczącą popularność. Warto zwrócić uwagę, czy wśród gości spotkamy osoby pochodzące z kraju, w którego kuchni specjalizuje się dana restauracja - jest to najlepszy wyznacznik tego, że bazuje się tutaj na oryginalnych przepisach i oferuje smaki maksymalnie zbliżone do dych, których możemy doświadczyć "u źródła".
Zapach - smaczne jedzenie po prostu dobrze pachnie
W porządnej restauracji już od progu powita nas przyjemny, delikatny zapach jedzenia - aromaty świeżych ziół czy orientalnych przypraw. Jeśli trafimy do dusznej sali, w której utrzymuje się ciężki zapach starego tłuszczu, lepiej natychmiast udajmy się gdzieś indziej. Sztuczne kwiatowe zapachy różnorodnych odświeżaczy powietrza również powinny nas nieco zaniepokoić - być może właściciele próbują w ten sposób zamaskować mankamenty swojej kuchni
Wystrój nie jest taki ważny
Czy dobra restauracja musi charakteryzować się kosztownym, wyszukanym wnętrzem? Niekoniecznie. Przesadny przepych może niekiedy świadczyć nawet na niekorzyść danej restauracji. Inwestycja zbyt dużych środków w ten właśnie aspekt prowadzenia działalności gastronomicznej czasami negatywnie odbija się na jakości kuchni. Proste, stosunkowo skromne wnętrze, udekorowane dodatkami nawiązującymi do określonej kuchni (co może dowodzić, że właściciele znają i rozumieją dany region, jego niepowtarzalny klimat i smaki) to cechy, które powinny wzbudzić naszą sympatię i zaufanie. O tym, że w restauracji musi panować idealna właściwie czystość (od podłogi przez stoliki i zastawę po toalety), nie trzeba chyba nawet przypominać.
Obsługa ma znaczenie
W dobrej restauracji nie obsługuje się "klientów", ale podejmuje gości. Zaraz po wejściu powinniśmy zostać uprzejmie przywitani przez personel (a jeszcze milej jest wówczas, kiedy właściciel robi to osobiście) i poprowadzeni do stolika lub poinformowani o czasie, jaki musimy na niego ewentualnie zaczekać. Poziom obsługi to drugi - obok samego jedzenia - najważniejszy z elementów, które wpływają na to, jak zapamiętamy ten wieczór. Restauracja powinna zatroszczyć się zarówno o odpowiednie przygotowanie merytoryczne kelnerów, jak i o ich schludny wygląd. Jeśli naszym stolikiem "zajmie" się ktoś, kto nie może pochwalić się dokładną znajomością karty, ale za to chętnie błyśnie długimi tipsami lub poplamionym krawatem, lepiej grzecznie podziękujmy i udajmy się na dalsze poszukiwania.
Menu, czyli im mniej, tym lepiej
Zbyt długie i różnorodne menu może po pierwsze świadczyć o tym, że restauracja nie ma na siebie pomysłu (a specjalizując się we wszystkim, nie specjalizuje się właściwie w niczym), a po drugie może wzbudzić nasze obawy odnośnie do jakości i świeżości wykorzystywanych w kuchni składników. Wizytówką wartościowej restauracji jest stosunkowo krótka i spójna, ale dobrze przemyślana karta.
Zamawianie online i opinie
W przypadku zamawiania jedzenia przez internet trudno kierować się tradycyjnymi wskaźnikami. Siedząc na kanapie w domu nie sprawdzimy przecież, czy w restauracji jest aktualnie tłoczno.
- Dzięki serwisom do zamawiania jedzenia, zamawiający mają dostęp do opinii osób, które poprzednio zamówiły z danej restauracji. Dzięki nim, każdy w łatwy sposób może wybrać najlepszy lokal w swojej okolicy - mówi Tomasz Michalski z PizzaPortal.pl.