Przedmioty 2020 roku, czyli co kupowaliśmy w czasie pandemii

Kończący się powoli rok 2020 wielu ludzi chciałoby najchętniej wymazać z pamięci. Był bowiem - delikatnie mówiąc - nietypowy. O tym, jak wyglądał, w przyszłości będą nam przypominać rzeczy, które stały się jego symbolem - jak choćby maseczki, które musieliśmy nosić czy dozowniki z płynami do dezynfekcji rąk.

Maseczka jest jednym z symboli 2020 roku
Maseczka jest jednym z symboli 2020 roku123RF/PICSEL

Ale takich przedmiotów, które towarzyszyły nam przez większość felernego 2020 roku, było więcej. I sporo mówią o tym, jak wyglądało te 12 miesięcy i jak my się zmieniliśmy pod wpływem pandemii.

Gdyby trzeba było wybrać jeden przedmiot, który byłby swego rodzaju symbolem 2020 roku, wielu zapewne wskazałoby maseczkę. Ten skrawek materiału okazał się najbardziej niezbędnym i najbardziej kontrowersyjnym elementem mijającego roku.

Najpierw maseczki wywołały wiele dyskusji na temat tego, czy chronią, czy warto je nosić, a jeśli tak, to jak je nosić. Z czasem stały się nie tylko elementem ochronnym, ale dla wielu osób także ozdobą, swoistym akcesorium modowym. Oprócz tych zwykłych, pojawiła się cała masa maseczek oryginalnych - własnoręcznie szytych czy zdobionych, z fantazyjnymi wzorami, wykonanych z różnych materiałów, pasujących do stylizacji. W końcu - czując koniunkturę - za ich projektowanie zabrały się również największe domy mody.

Ponieważ wiele czasu w ostatnich miesiącach spędziliśmy w domach, kupowaliśmy też przedmioty, które miały nam umilić ten czas i wypełnić domową przestrzeń tym, czego nam brakowało. A brakowało zieleni, bo z powodu izolacji wiele osób nie wyjeżdżało za miasto i miało mało kontaktu z przyrodą.

Każdy z nas dobrze pamięta niedawny zakupowy "boom" na drożdże...
Każdy z nas dobrze pamięta niedawny zakupowy "boom" na drożdże...123RF/PICSEL

Dlatego takim wzięciem cieszyły się rośliny doniczkowe, z których najpopularniejszą i najbardziej "instagramową" była monstera. Notowany przez sprzedawców gwałtowny wzrost sprzedaży roślin spowodowany był także tym, że ludzie potrzebowali czegoś, czym mogliby się zaopiekować.

Bez wątpienia dla wielu osób przedmiotami pożądania w 2020 były rzeczy związane z wypiekaniem chleba. Wiosną najbardziej deficytowym towarem okazały się drożdże.

Ten, komu udało się je nabyć, mógł triumfować i chwalić się na portalach społecznościowych wspaniałymi wypiekami. Królowały chleby, ale często pieczone w domach były też chałki czy focaccia . W czasie, gdy trudno było kupić drożdże, w sieci pojawiały się również zapytania: czym je zastąpić. W Polsce nikt sobie takiego pytania nie zadawał do marca, a potem - jak wskazuje Google Trends - w ciągu zaledwie kilku dni hasło zyskało ogromną popularność.

Zdecydowanie zwiększyło się zainteresowanie świeczkami zapachowymi
Zdecydowanie zwiększyło się zainteresowanie świeczkami zapachowymi123RF/PICSEL

Mijające miesiące mocno wpłynęły też na modowe trendy. Wielu z nas podpowiedzi stylistów czy porady autorów rubryk modowych nie były potrzebne. Nie zastanawialiśmy się, czy to, co włożymy, jest modne i tworzy atrakcyjną stylizację, bo i tak wychodziliśmy jedynie do sklepu.

Zatem wśród przedmiotów, które kupowaliśmy najchętniej i o które wzbogaciliśmy swoje garderoby były wygodne bluzy, dresy i legginsy. Jeśli można powiedzieć, że jakiś styl wyróżniał się w tym roku najbardziej, to właśnie styl sportowy, chociaż w przypadku wielu z nas, odzież do aktywności fizycznej niewiele miała z nią wspólnego.

A wraz z nadejściem lata i lekkim poluzowaniem obostrzeń, umożliwiających przebywanie na zewnątrz, panie chętnie sięgały po zwiewne, nieco bezkształtne, ale wciąż dziewczęce sukienki, przywodzące trochę na myśl styl wiejski, niektórzy określili je mianem nap dress, bo kojarzyły się ze starodawnymi koszulami nocnymi.

Rośliny domowe zwiększają poziom komfortu w pomieszczeniach i zmniejszają ryzyko zachorowań. To dlatego Polacy w pandemii je pokochali!
Rośliny domowe zwiększają poziom komfortu w pomieszczeniach i zmniejszają ryzyko zachorowań. To dlatego Polacy w pandemii je pokochali!123RF/PICSEL

W czasie pandemii wyrósł też nowy modowy trend, w którym wielu starało się zachować pewien profesjonalizm, wynikający z konieczności pojawiania się na wideorozmowach, ale i wygodę, bo przecież jesteśmy w domu. I tak być może jednym z najbardziej humorystycznych elementów naszej garderoby będzie koszula "Zoom", czyli biała koszula wkładana jedynie na czas wirtualnego spotkania z ludźmi z biura.

Z kolei jeśli chodzi o urodę, wiosną sporym wyzwaniem było dbanie o fryzury. Zamknięcie zakładów fryzjerskich sprawiło, że sporym wzięciem cieszyły się akcesoria do strzyżenia i farbowania włosów.

Lockdown z pewnością przyczynił się do rozszerzenia naszej domowej strefy spa, ale również zabiegów pielęgnacyjnych. Domowe maseczki i zabiegi upiększające stały się sposobem na przetrwanie. A wśród produktów, które święciły największe triumfy znalazły się te z zawartością witaminy C i retinolu. Zmiana trybu życia sprawiła bowiem, że pojawiło się wiele dolegliwości dermatologicznych, które wymagały wzmożonej pielęgnacji.

Skoro mowa o relaksie i spa, jest jeszcze jeden element, który w mijającym roku zyskał niezwykłą popularność - świece zapachowe.

Na pniu sprzedawały się m.in. akcesoria do farbowania i strzyżenia włosów...
Na pniu sprzedawały się m.in. akcesoria do farbowania i strzyżenia włosów...123RF/PICSEL

W roku, w którym dobre samopoczucie stało się priorytetem, a nie jedynie wybieranym stylem życia, stały się one tym, po co wcześniej sięgaliśmy raczej sporadycznie, przy okazji, najczęściej w okresie jesienno-zimowym.

A skoro w każdym jednym momencie należało zadbać o przyjazną domową atmosferę, rośliny i świece stały się najprostszym sposobem na wypełnienie domów ciepłem, radością i otulająca atmosferą. Za ich sprawą mogliśmy w przytulny sposób ocieplić wnętrza, tchnąć w nie kojące światło, ale również za sprawą zapachów udać się w najdalsze podróże, które wciąż pozostają odległą perspektywą.

"Tok Szoł": Cała prawda o mediach społecznościowychSuperstacja
PAP life
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas