Wybieramy przedszkole
Niebawem rozpoczyna się nabór do przedszkoli. Każdy z rodziców najchętniej posłałby swoje dziecko do przedszkola... idealnego, w którym odpowiednio przygotowane osoby zatroszczą się o jego bezpieczeństwo, rozwój fizyczny i umysłowy.
Wybierając przedszkole, staramy znaleźć się taką placówkę, w którym dziecko czułoby się jak w domu i do której po prostu chciałoby co dzień wracać. Na szczęście obecnie nie musimy posyłać swoich pociech jedynie do przedszkoli znajdujących się w naszym rejonie. Jeśli nas na to stać, zamiast przedszkola państwowego możemy wybrać przedszkole prywatne. I jedno i drugie powinno jednak spełniać kilka warunków.
W przedszkolu dziecko powinno być bezpieczne. Jeśli dziecku stanie się coś złego (potłucze się, oparzy, itd.) lub źle się poczuje, to rodzice są natychmiast powiadomieni. Przy sprzyjającej pogodzie maluchy mogą bawić się na świeżym powietrzu. Nawet problem leżakowania, którego niektóre dzieci nie znoszą, jest tak rozwiązany, aby wszyscy byli zadowoleni. Gdy jedne dzieci śpią, inne w tym samym czasie mogą słuchać bajki. Wychowawcy powinni znać sytuację rodzinną i materialną poszczególnych dzieci i dostosowywać do niej swoje działania. Rodzice na bieżąco informowani są o postępach i brakach swoich dzieci - mogą o to zapytać w każdej chwili lub podczas wyznaczonych dyżurów. Są często zapraszani na różne przedszkolne uroczystości. Wychowawcy potrafią zajmować się zarówno przedszkolakami szczególnie uzdolnionymi jak i tymi, które mają jakieś problemy. Wiedzą jak dziecko pocieszyć i uspokoić. Zajęcia są bardzo różnorodne i dostosowane do zainteresowań dzieci. One same także od czasu do czasu mogą decydować, w co się chcą bawić. Przedszkole proponuje szereg zajęć dodatkowych, m.in. rytmikę, gimnastykę korekcyjna, umuzykalnianie, plastykę, język angielski, zajęcia z logopedą. Jest wyposażone w różne zabawki, których zwykle większość dzieci nie ma w domu oraz ogrodzony plac zabaw wśród zieleni, z huśtawkami, drabinkami, zjeżdżalniami, piaskownicą. Ponadto przedszkolaki włączane są czynnie w różne uroczystości, święta, uczą się kultywować tradycje. Chodzą na różne wycieczki, do kina, teatru, muzeum, zoo. Często biorą udział w zabawach ruchowych. Zasady postępowania są jasno i precyzyjnie sformułowane. Znają je i dzieci, i rodzice. Jeśli maluchy są nagradzane lub karane, to wiedzą za co. Dzieci mają też swoje obowiązki i określony przydział pracy (np. podlewanie kwiatków, karmienie rybek w akwarium). Uczą się pracy zespołowej i współpracy w zabawie. W miarę możliwości posiłki podawane dzieciom są różnorodne.
Przedszkolny dzień w placówkach publicznych, które prowadzone są przez gminy zaczyna się między 6.30 a 8.30. Składa się kolejno ze śniadania, zabawy w sali lub na świeżym powietrzu, obiadu, leżakowania (dla tych, którzy go nie lubią - zabaw cichych) i znów zabaw w sali. Kończy się ok. godz. 16 - 17. Rodzice płacą zwykle za wyżywienie (2 - 3 posiłki) oraz pokrywają tzw. opłaty stałe. Oddzielnie płacą za zajęcia dodatkowe, które wybierają sami. W przedszkolach społecznych i prywatnych grupy liczą co najwyżej kilkanaścioro dzieci. W placówkach prowadzonych przez zakonnice realizowany program zwykle wzbogacony jest o wychowanie religijne. Coraz więcej niepublicznych placówek ma określony profil, m.in. ekologiczny, muzyczny, integracyjny, językowy. Zapisy nowych przedszkolaków prowadzone są w kwietniu. Wiele placówek organizuje dni otwarte, w których przyszłe przedszkolaki mogą wziąć udział z rodzicami.