Samochód miejski – więcej czy mniej?

Lata 80. to okres, w którym na polskich drogach królowały dobrze nam znane „Maluchy”, czyli Fiaty 126 p. Nie należały do komfortowych samochodów – były niewygodne, awaryjne i niebezpieczne w razie wypadku. Mimo to były tak popularne, stały się ikoną PRL-u.

Współcześnie samochody segmentu A występują w ofercie niemal wszystkich marek i cieszą się dużą popularnością. Zazwyczaj jednak decyduje o tym bardzo niska cena. Dlatego typowy jest dla tego segmentu niski standard wykończenia, słabe wyposażenie, mało zaawansowane technologie i przeciętne wnętrze.

Na rynku można jednak spotkać takich producentów, którzy widzą duży potencjał w samochodach segmentu A. Dzięki temu, że są małe, można nimi wszędzie w prosty sposób zaparkować. Inne ich zalety  to niskie spalanie oraz mała waga. Wystarczy dodać tylko trochę mocniejszy silnik, by nadać im większej dynamiki, która przydaje się na ruchliwych skrzyżowaniach. Nie ma wątpliwości, że małe auta są funkcjonalne, jednak by budzić emocje i rozpalać wyobraźnię, muszą mieć w sobie to coś, czyli styl i dobre wyposażenie. Niektórzy producenci to rozumieją i oferują klientom przykuwające uwagę miejskie gadżety. Oto kilka przykładów.

Mini Cooper S

Mini Cooper S jest bardzo zgrabny i rzuca się w oczy.  Zdecydowane linie i grill o strukturze plastra miodu nadają mu sportowy charakter.  Dużą zaletą Mini jest  silnik o mocy 140 kW. Jest to 4-cylindrowy silnik Mini Twin Power Turbo, którzy został opracowany od podstaw dla nowego modelu.  Co za tym idzie, auto jest bardzo zwinne i szybkie - osiąga 100 km/h w 6,8 sekundy. Zużycie paliwa w cyklu miejskich wynosi 7,6/100 km, a w cyklu pozamiejskim to 4,6/100 km.

Nowy Cooper S jest nieco większy od poprzedniej wersji. Ma też jednak większą cenę. Za podstawową wersję musimy zapłacić aż 101 300 zł.

Toyota Aygo

O czerwca 2014 roku na polskim rynku dostępna jest Toyota Aygo drugiej generacji. Duże wrażenie robi dynamiczny wygląd i niezwykła stylistyka. Co wyróżnia Aygo na tle innych? Z pewnością charakterystyczny motyw  X. Jest to bardzo oryginalne i odważne wykończenie maski, które sprawi, że każdy będzie w nim czuć wyjątkowo.

Ogromnym atutem nowego Aygo są niemal nieskończone możliwości indywidualizacji. Samochód został tak skonstruowany, aby można było łatwo wymieniać dziesięć elementów nadwozia i wnętrza, także w już używanym aucie. Aby pokazać klientom, jak bardzo jedno Aygo może się różnić od drugiego, Toyota przygotowała pięć wersji wyposażenia: x, x-play, x-cite, x-clusiv oraz x-wave, które można dowolnie modyfikować. Twórcy nie ukrywają, że model został stworzony, by budzić emocje, przyciągać uwagę oraz spełniać oczekiwania najbardziej wymagających. Ponadto do dyspozycji są  trzy edycje specjalne oraz dwa pakiety stylistyczne nadwozia i wnętrza.

Niewielkie rozmiary zewnętrzne i przestronne wnętrze nowego AYGO zadowolą miejskich użytkowników. Długość całkowita pojazdu wzrosła jedynie o 25 mm, do 3455 mm, dzięki czemu AYGO pozostaje najbardziej kompaktową konstrukcją w swojej klasie. O 8 mm zwiększył się rozstaw kół z przodu i z tyłu, a o 5 mm zmniejszono wysokość pojazdu (pomimo to we wnętrzu przestrzeń nad głowami pasażerów powiększyła się o 7 mm).  Podobnie jak do tej pory, dostępne będą wersje 3- i 5-drzwiowe. Pomimo niezmienionego rozstawu osi (2340 mm), długość przedziału pasażerskiego zwiększyła się o 9 mm, oraz wyraźnie wzrósł komfort jazdy z przodu. O 29 litrów zwiększyła się także pojemność bagażnika, do którego prowadzi otwór o 75 mm większy niż do tej pory. Pod maską nowego AYGO będzie pracował udoskonalony i wielokrotnie nagradzany silnik 3-cylindrowy 1.0 VVT-i, produkowany w polskich zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu. Jest to nadal jedna z najlżejszych jednostek w swojej klasie. Teraz, dzięki modyfikacjom technicznym, wyróżnia się poprawionymi osiągami, oraz najlepszymi w klasie parametrami zużycia paliwa i emisji CO2.Średnie zużycie paliwa najbardziej oszczędnej wersji Eco wynosi jedynie 3,9 l/100 km. Młodszych klientów szczególnie ucieszy żwawy charakter jednostki, która szybko wchodzi na obroty.

Aygo w wersji X można kupić już od 33 900 zł. Najdroższa wersja, czyli X-cite, kosztuje około 45 900 zł. Cena wersji podstawowej jest o 5 tys. zł niższa od wyjściowej ceny poprzedniego modelu.

Fiat 500

Na rynku znany jest również Fiat 500, który  po 50 latach został odkryty na nowo. Jego charakterystyczna linia retro nawiązuje do legendarnego Fiata 500 sprzed 30 lat. W efekcie styl nowego Fiata jest bardzo delikatny i pasuje do kobiet, które cenią sobie dobry design. Do wyboru są dwie kolorystyki wnętrza - kość słoniowa i czerń. Można do nich dopasować jeden z aż 17 wzorów tapicerki. Dodatkowym plusem jest system Start&Stop ograniczający zużycie paliwa, standardowo dostępny przy silnikach TwinAir 0.9 i Multijet 1.3, zaś opcjonalnie przy popularnym silniku 1.2. Ekologiczne silniki benzynowe Euro 6 i   wysokoprężny Euro 5+ spełniają najnowsze normy emisji spalin. Silnik benzynowy 1.2  świetnie nadaje się do miasta. Często jest również wybierany do instalacji gazowych LPG.  Fiata 500 można kupić od 37 900 zł.

Powstało we współpracy z partnerem Toyota

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy