Czemu warto się uczyć?
Odpowiedź na pytanie: „Dlaczego warto się tego uczyć?” ma znacznie większą skuteczność, kiedy udzielana jest przez rówieśników, niż gdy udzielają jej nauczyciele – wynika z badań przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców.
Studenci, których do nauki przekonywali ich rówieśnicy, osiągali wyższe końcowe wyniki niż ich koledzy, którzy to samo uzasadnienie słyszeli od prowadzącego przedmiot.
- Sugeruje to, że najlepszą rolą dla instruktorów jest przekazywanie twardych faktów, podczas gdy rówieśnikom udaje się wykorzystać proces identyfikacji - tłumaczy jeden z autorów badania dr Cary Roseth. - Innymi słowy, jako student mogę identyfikować się z moimi rówieśnikami i wyobrazić sobie, jak używam wiedzy z zajęć w podobny sposób, jak oni. - Nadaje to dodatkowego znaczenia wiedzy pozyskanej na zajęciach oraz poczucie celu, które rozciąga się poza same studia.
Do wniosków tych naukowcy z Michigan State University (USA) doszli dzięki badaniom przeprowadzonym wśród studentów zapisanych na kurs prowadzony przez internet. Studenci zostali podzieleni na trzy grupy: pierwsza była przekonywana do nauki przez prowadzących, druga przez aktorów odgrywających rówieśników uczestników zajęć, zaś trzecia grupa nie otrzymywała żadnego dodatkowego wsparcia. Jak podkreślają autorzy badania, odpowiedzi udzielane na wątpliwości dwóch pierwszych grup były identyczne.
Na koniec semestru średnia ocena studentów przekonywanych do nauki przez rówieśników wynosiła 92 proc., podczas gdy studentom wspieranym przez prowadzących udało się osiągnąć średnio 86 proc. Wart odnotowania jest przy tym fakt, że średnia ocena trzeciej grupy wynosiła 90 proc.
- Sugeruje to, że kiedy chodzi o motywowanie, fakt, że instruktorzy wystawiają oceny, dają studentom zadania itd., może działać przeciwko nim przy próbach przekonania studentów, dlaczego dany przedmiot jest ważny - tłumaczy Roseth.
Wyniki badań naukowców z Michigan opublikowano w piśmie "International Journal of Educational Research".