Nastolatkowie uczą się szybciej
Większa wrażliwość układu nagrody sprawia, że nastolatkowie są bardziej skłonni do ryzykownych zachowań, ale również szybciej przyswajają informacje – twierdzą badacze z Uniwersytetu w Lejdzie (Holandia).
Według naukowców za zdolność do sprawnego przyswajania informacji odpowiada u młodzieży m.in. wysoka aktywność ciała prążkowanego w mózgu. Ciało prążkowane to rejon biorący udział w ukierunkowywaniu działań człowieka. U nastolatków jest on bardzo podatny na pozytywne wzmocnienia, co powoduje, że młodzi ludzie dobrze reagują na użyteczne i pouczające informacje zwrotne i chętnie wyciągają z nich wnioski na przyszłość.
Wysoka aktywność ciała prążkowanego wiąże się również z tendencją do angażowania się w lekkomyślne, ryzykowne zachowania, np. nadużywanie alkoholu, czy ciągłego testowania granic. Takie działania stanowią jednak nieodłączny element dorastania, a ich występowanie obserwuje się także wśród innych gatunków zwierząt.
W badaniu przeprowadzonym przez dr Sabine Peters i jej współpracowników uczestniczyło 300 ochotników w wieku od 8 do 29 lat. Zostali oni poddani obrazowaniu mózgu metodą rezonansu magnetycznego (MRI) podczas grania w grę pamięciową uwzględniającą informacje zwrotne ze strony eksperymentatorów.
- Otrzymanie użytecznej informacji zwrotnej wywoływało u nastolatków aktywację ciała prążkowanego, co wiązało się z osiąganiem lepszych wyników w zadaniu. Aktywacja tego rejonu mózgu pozwalała nawet przewidzieć osiągnięcia w uczeniu się dwa lata w przód - komentuje dr Peters.