Reklama

Rozwój dwujęzycznych dzieci

Umiejętności językowe u dwujęzycznych dzieci rozwijają się równocześnie, lecz niezależnie od siebie – wynika z badań przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców.

Przyswajanie każdego z języków przez dzieci z rodzin dwujęzycznych nie zależy od wrodzonych zdolności językowych dzieci, lecz od obecności i jakości języków w ich otoczeniu - informują badacze z Florida Atlantic University (USA) w piśmie "Developmental Science". 

Wyniki przeprowadzonych przez nich badań zaprzeczają też teoriom mówiącym, że u dwujęzycznych dzieci nauka obydwu języków jest zależna od siebie nawzajem. 

- Jednym z dobrze udokumentowanych faktów na temat rozwoju jednojęzycznego jest to, że rozmiar słownictwa dziecka i poziom złożoności stosowanej przez niego gramatyki są ze sobą mocno powiązane - tłumaczy koordynatorka badania dr Erika Hoff. To samo odnosi się do dzieci dwujęzycznych. - Ale słownictwo i gramatyka w jednym języku nie są powiązane ze słownictwem i gramatyką w języku drugim - podkreśla.

Reklama

Do tych wniosków naukowcy z Florida Atlantic University doszli badając rozwój umiejętności językowych dzieci, dla których pierwszym językiem był zarówno angielski, jak i hiszpański.

Poziom słownictwa i gramatyki dzieci był regularnie oceniany pomiędzy drugim a czwartym rokiem życia, w półrocznych odstępach.

Jak się okazało, decydującą rolę w przyswajaniu języków przez dzieci z dwujęzycznych środowisk odgrywają czynniki zewnętrzne. Dr Hoff tłumaczy, że gdyby tempo przyswajania języka było regulowane przez czynniki wewnętrzne, nie dałoby się zauważyć różnić pomiędzy poziomem angielskiego i hiszpańskiego u dzieci.

Tymczasem z danych otrzymanych przez amerykańskich naukowców wynika, że poziom każdego z tych języków zależny był przede wszystkim od otoczenia dziecka. Przykładowo, jeśli rodzice mówili bogatym hiszpańskim i gorszym angielskim - podobną tendencję można było zobaczyć u ich dzieci.

- Najważniejszym wnioskiem z tego badania jest to, że to nie ilość słyszanego języka liczy się najbardziej, lecz jego jakość - podsumowuje dr Hoff. 

PAP

PAP
Dowiedz się więcej na temat: dwujęzyczność
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy