Jak bawić się z małym dzieckiem?
To zajęcie, które wypełnia większą część życia dziecka, więc czasem nie zdajesz sobie sprawy z jego znaczenia. Tymczasem dzięki zabawie malec poznaje świat i zdobywa nowe doświadczenia.
Machanie grzechotką, układanie klocków, przytulanie misia to podstawowe zajęcia każdego dziecka.
Nawet niemowlęta lubią się bawić, ale nie od razu to potrafią. W miarę rozwoju swoich zmysłów i mięśni, zdobywają kolejne umiejętności, które pozwalają im na nową aktywność: chwytanie zabawek, wrzucanie przedmiotów do pudełka, oglądanie książeczek.
Jednak każda taka czynność to dla malca nie tylko rozrywka, ale i nauka. W czasie zabawy dziecko rozwija swój umysł oraz sprawność - zarówno fizyczną, jak i poznawczą.
Dlatego ważne jest, byś jak najczęściej bawiła się z nim i stwarzała mu do tego jak najwięcej okazji. Sprawdź, jakie pomysły warto podsuwać malcowi, gdy ma...
0 - 6 miesięcy
• Twój malec nie ma jeszcze tak wyostrzonego wzroku, jak ty, ale już bacznie cię obserwuje. Kładź go na swoich kolanach i rób do niego śmieszne miny. Będzie zachwycony, szybciej też nauczy się wyrażać mimiką swoje emocje.
• Ponieważ dziecko dobrze widzi kolorowe plamy, pokazuj mu barwne zabawki. Zaczekaj, aż skupi na nich wzrok. Po jakimś czasie zacznij przesuwać grzechotkę lub pluszaka przed jego buzią i obserwuj, jak oczy dziecka podążają za zabawką.
• Plecki i kark niemowlęcia stają się coraz mocniejsze. Aby nauczył się unosić główkę i trzymać ją w pionie, ćwicz z nim. Ułóż maluszka na brzuszku, a przed nim posadź misia. Będzie starał się go zobaczyć, jednocześnie trenując swoje mięśnie.
• Kilkumiesięczne dzieci zaczynają dostrzegać, że te pulchne rączki i nóżki, które widzą przed sobą, należą do nich.
Machają więc nimi i próbują wkładać je sobie do buzi. Pomóż malcowi w odkrywaniu własnego ciała, delikatnie go łaskocząc.
Gdy niemowlę zacznie wyciągać rączki do zabawek, pomagaj mu w ich chwytaniu.
6 - 12 miesięcy
• W wieku 6 miesięcy maluch zdobywa umiejętność przekładania zabawki z rączki do rączki. Włóż mu do prawej ręki najpierw jedną grzechotkę, a potem podsuń mu drugą. Daj mu ją jednak dopiero wtedy, gdy przełoży do lewej rączki pierwszą zabawkę.
• Około 7. miesiąca życia dziecko zaczyna rozumieć, że przedmioty nie giną, jeśli się je np. ukryje pod kocykiem. Baw się więc z maluszkiem w chowanie zabawek. Zakryj pluszaka kocem i pozwól, by malec go "odszukał". Daj mu też pudełko, do którego może chować klocki, a potem je z niego wyciągać. To dla brzdąca doskonałe ćwiczenie koordynacji ruchowo-wzrokowej.
• Gdy smyk zaczyna raczkować, możecie urządzać gonitwy po podłodze - ty uciekaj, a brzdąc niech próbuje cię złapać i odwrotnie. Zobaczysz, że będzie to robił, zaśmiewając się do łez, a potem z radością wpadnie w twoje ramiona.
• Zwykle niedługo przed pierwszymi urodzinami malec staje przy meblach i porusza się na małych dystansach. Zachęcaj dziecko do nauki chodzenia, kładąc przed nim zabawkę - niech probuje samodzielnie do niej dotrzeć.
12 - 18 miesięcy
• Paluszki i rączki dziecka są już bardzo zwinne. Zachęcaj go do dotykania przedmiotów o rożnych fakturach, bawienia się klockami, rysowania. Możesz kupić mu pierwszą modelinę i farby.
• Pomóż malcowi w rozwoju zmysłu równowagi, podróżując z nim na czarodziejskim dywanie. Posadź smyka na kocyku i powoli zacznij ciągnąć go po podłodze. Niech macha rączkami i próbuje utrzymać się na "dywanie".
• Aby dziecko szybciej zaczęło mówić, pokazuj mu kolorowe obrazki i nazywaj namalowane na nich przedmioty. Niech maluszek próbuje powtarzać proste wyrazy: dom, lala, kot. Doskonałą zabawą będzie też naśladowanie odgłosów pokazywanych w książeczce zwierzątek: dzieci uwielbiają robić "ko-ko-ko", jak kura, lub "hau-hau", jak piesek.
Jednocześnie możesz rozwijać wyobraźnię smyka, udając zwierzęta - tańczcie razem jak małpka, skaczcie wokół mebli jak zajączek i pełzajcie po podłodze jak wąż.
18 miesięcy
• Buduj z malcem wieże z klocków, a potem pozwól mu je burzyć. Kup mu też piramidkę - patyk, na który będzie nakładał kółka od największego do najmniejszego. Obie zabawy doskonale rozwijają sprawność manualną i uczą związków przyczynowo-skutkowych.
• Pokazuj dziecku książeczki z obrazkami - opowiadajcie sobie, co na nich widzicie. W ten sposób pomożesz mu w rozwoju mowy i poszerzaniu jego słownictwa.
• Dwulatek uwielbia naśladować dorosłych - bawić się w sklep, majsterkowicza. Kup mu więc plastikowe np. narzędzia itp.