W jakich przypadkach sprzedawca może odmówić sprzedaży towaru?

Jest kilka sytuacji, w których sprzedawca w sklepie ma prawo do odmowy sprzedaży danego produktu. Ma opcję skorzystania z tego przywileju, gdy na przykład niepełnoletnia osoba chce kupić alkohol lub papierosy. Sytuacja może być też odwrotna, kiedy to ekspedient nie ma prawa nie zgodzić się na sprzedaż asortymentu, gdyż podlega on Kodeksowi karnemu wykonawczemu. Czy sprzedawca ma prawo odmówić klientowi kupna przedmiotu? Jak wygląda taka odmowa? Wyjaśniamy poniżej.

Zarówno sprzedawcy, jak i konsumenci, mają swoje prawa, z których mogą skorzystać podczas transakcji zakupowej
Zarówno sprzedawcy, jak i konsumenci, mają swoje prawa, z których mogą skorzystać podczas transakcji zakupowej123RF/PICSEL

Odmowa sprzedaży w sklepie odzieżowym

Są przypadki, w których sprzedawca ma prawo odmówić klientowi sprzedaży danego produktu. Jak sytuacje tego typu wyglądają w sklepach odzieżowych? Przykładem mogą być ubrania znajdujące się na manekinach, które nie zawsze są na sprzedaż. Stanowią one bowiem element dekoracyjny sklepu i są tylko towarem ekspozycyjnym. Jednak rolą ekspedienta jest umieszczenie na manekinie stosownej informacji o tym, że odzież ta nie podlega sprzedaży. W przeciwnym razie klient ma prawo nabycia towaru.

Czasami zdarza się sytuacja, w której klient prosi o odłożenie rzeczy, na przykład na kilka godzin. Co w takiej sytuacji powinien zrobić sprzedawca? To tak zwana umowa przedwstępna, która określa prawo do przechowania takiego produktu nawet do kilku dni. Koniecznością jest natomiast pozostawienie kartki z danymi osoby zainteresowanej zakupem.

Sklep spożywczy a odmowa sprzedaży

Farmaceuta czy sprzedawca w sklepie spożywczym mogą odmówić sprzedaży konkretnego produktu, jeśli uznają to za stosowne
Farmaceuta czy sprzedawca w sklepie spożywczym mogą odmówić sprzedaży konkretnego produktu, jeśli uznają to za stosowne123RF/PICSEL

Podobne sytuacje mogą mieć miejsce również w sklepach spożywczych czy hipermarketach. Tutaj sprzedawcy mają większe pole manewru w sytuacjach, w których mogą odmówić sprzedaży towaru. Najczęściej:

  • w przypadku niezauważenia przez klienta daty ważności produktu. Jeśli jest on przeterminowany, to ekspedient nie może go sprzedać,
  • kiedy wyroby tytoniowe lub alkohol chce nabyć osoba niepełnoletnia albo nietrzeźwa, a także niemająca przy sobie dowodu osobistego,
  • gdy klient jest już zadłużony w sklepie, kupując na tak zwaną "kreskę". Praktyki tego typu stosuje się raczej w mniejszych sklepach osiedlowych.

Czego może odmówić ci farmaceuta?

Swoje prawa do odmowy sprzedaży towaru mają też farmaceuci w aptekach. Pierwszym z nich jest prawo do niewydania produktu w momencie, w którym kupujący nie posiada przy sobie recepty lub jej kodu. To ważny dokument poświadczający przez lekarza możliwość nabycia danego leku przez osobę chorą.

Gdy aptekarz stwierdzi, że dany medykament może zagrażać zdrowiu lub życiu pacjenta, po prostu go nie wydaje. Dotyczy to nawet lekarstw bez recepty, ale mających silniejsze działanie. Zdarzają się też przypadki, kiedy farmaceuta ma prawo powołać się na tak zwaną klauzulę sumienia. Dotyczy to przypadku odmowy sprzedaży leków antykoncepcyjnych czy tabletek "dzień po".

Czego nie może odmówić sprzedawca?

Paragon jest najważniejszym dowodem sprzedażowym, dzięki któremu możesz reklamować zakupione towary
Paragon jest najważniejszym dowodem sprzedażowym, dzięki któremu możesz reklamować zakupione towary123RF/PICSEL

Jednak nie w każdej sytuacji prawo jest po stronie ekspedienta, gdyż podlega on Kodeksowi karnemu wykonawczemu. Co to oznacza w praktyce? Przepis ten powstał na potrzeby zapobiegania tak zwanej sprzedaży spod lady, która była częstym zjawiskiem podczas ustroju komunistycznego. Brak dostępu do produktów spożywczych i innych asortymentów skłaniał ludzi do przechowywania nielegalnie towaru pod sklepową ladą.

A co w przypadku, kiedy cena na metce nie zgadza się z tą na półce? Tutaj prawo stoi również po stronie klienta. Może on bowiem dokonać zakupu towaru za cenę, która widnieje na metce. Obowiązkiem sprzedawcy jest prawidłowe oznaczenie cen tak, aby były wyraźne i nie budziły wątpliwości kupującego.

Polecamy:

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas