Reklama

Reklama

Kalafior: Wsparcie w walce o zdrowie

Od najmłodszych lat powtarzają nam, że warzywa i owoce są niezbędne dla zdrowia. Niby wszyscy o tym wiemy, a jednak tę wiedzę bagatelizujemy.

Nierzadko słyszę: "No dobrze, takie to zdrowe, ale ile ja muszę tego zjeść?". Wielu stawia sobie takie pytanie dopiero wówczas, gdy dowiaduje się o dużych niedoborach substancji odżywczych, albo już na etapie poważnej choroby.

Reklama

Żywienie to nie magia. Hurtowe ilości warzyw i owoców zjadane okazjonalnie nie przyniosą pożądanego efektu. Regularne i racjonalne odżywianie ciała, owszem. Trudno o lepszą profilaktykę zdrowia niż mądre nawyki żywieniowe.

Każda roślina ma nam sporo do zaoferowania. Kalafior, bardzo wdzięczne warzywo. Świetnie nadaje się do gotowania, zapiekania, marynowania, a także do jedzenia na surowo. Jadalną częścią rośliny jest jego kwiat.

Kalafior - bogactwo pierwiastków

Oprócz walorów smakowych dostarczy nam błonnika pokarmowego oraz licznych składników odżywczych. Obfituje w potas, wapń i magnez, będzie więc korzystnie wpływał na pracę serca oraz kondycję kości i zębów. Zawiera żelazo stąd szczególnie cenią go wegetarianie i osoby sporadycznie spożywające mięso.

Trzeba pamiętać, że przyswajalność żelaza warunkowana jest obecnością witaminy C. Mimo, że zawiera jod - pierwiastek, warunkujący dobre funkcjonowanie tarczycy, którego zawartością pochwalić się może niewiele roślin -  kalafior nie jest zalecany osobom z niedoczynnością tarczycy.

Podobnie jak inne warzywa z rodziny kapustowatych może przyczynić się do powstania wola. Obecne są w nim substancje, które zaburzają przyswajalność jodu dla ludzkiego organizmu. Świat nie chce być czarno-biały, nawet świat roślin. Jak zawsze umiar i rozsądek to najlepsze kryteria decyzyjne.

Nie jest jednoznacznie przeciwwskazany kobietom ciężarnym i matkom karmiącym, a jednak w obu sytuacjach nie będzie optymalnym wyborem. Trzeba pamiętać, że ma działanie wzdymające, co szczególnie uciążliwe okazuje się w końcowym etapie ciąży, kiedy duży płód uciska na jelita.

Z tego samego powodu kobiety w okresie laktacji powinny go raczej unikać. Nie w pełni dojrzały przewód pokarmowy niemowlęcia może mieć duży kłopot ze strawieniem mleka matki, w diecie której obecne będzie to warzywo. Surowy kalafior nie jest zalecany osobom z jelitem drażliwym oraz dzieciom do pierwszego roku życia.


Komu służy?

Tak jak wszystkie warzywa z rodziny kapustowatych, kalafior ma silne działanie przeciwnowotworowe. Zawdzięczamy to zawartemu w nim związkowi zwanemu sulforafanem, który nie tylko chroni przed powstawaniem nowych, ale również przed rozrostem już istniejących komórek nowotworowych.

Naukowcy przypisują mu szczególnie silne działanie zapobiegające nowotworom prostaty, pęcherza moczowego i przewodu pokarmowego. W kwestii tego ostatniego istotne znaczenie ma wysoka zawartość błonnika w kwiatach kalafiora. Reguluje on perystaltykę jelit, a tym samym skraca czas zalegania mas kałowych w jelicie grubym.

Kalafior zwalcza również bakterię Helicobacter pylori - odpowiedzialną za powstawanie choroby wrzodowej żołądka. Jest niskokaloryczny więc śmiało mogą sięgać po niego osoby odchudzające się. Jego ogromnym atutem są liczne możliwości podania, które zapobiegną monotonii w jadłospisie.


Ewa Koza, dietetyk, autorka bloga mamsmak.com, MAM s’MAK na życie  

Dowiedz się więcej na temat: kalafior

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje