Reklama

Reklama

Kapusta - warzywo doskonałe w każdym calu

Tania, powszechnie dostępna i być może trochę niedoceniana. Kapustę warto zaprosić z powrotem na nasze stoły. Jakie przyniesie nam korzyści?

Kapusta biała, włoska i czerwona ma wysoką wartość odżywczą i leczniczą. Najwięcej zyskamy włączając do menu kapustę kiszoną oraz surową. Kiszona ma szerokie grono wiernych fanów, a przed surową, w postaci surówek czy świeżo wyciskanego soku, chyba trochę się wzbraniamy. Jaki może być tego powód?

Reklama

Małe porcje

Kapusta włączana stopniowo do diety może przynieść wiele korzyści procesom metabolicznym. Stale obecna w jadłospisie pomoże uporać się z dolegliwościami gastrycznymi, będzie sprzyjała lepszej pracy jelit. Jako przedstawicielka warzyw kapustnych wymaga zachowania umiaru, regularności i małych porcji, zwłaszcza na etapie włączania jej do diety. Układ pokarmowy, a szczególnie kondycja naszych jelit, w dobie wszechobecnej wysokoprzetworzonej żywności pozostawia wiele do życzenia i gwałtowne wprowadzanie produktów o wysokiej zawartości błonnika (a do takich należy kapusta) może skutkować wzdęciami, bólem brzucha i dyskomfortem ze strony jelit. Zyskamy zdecydowanie więcej jedząc małe, regularnie serwowane porcje.

Antidotum na niejedną bolączkę

Obecne w kapuście żelazo, magnez i miedź to doskonałe trio do walki z anemią i sposób na zapobieganie jej. Walory kapusty doceniła już medycyna ludowa. Kapusta była i jest najlepszym antidotum na szkorbut, zawiera wyjątkowo wysokie dawki witaminy C. Spożywanie tego warzywa sprzyja normalizacji poziomu cukru we krwi, dlatego jest rekomendowane diabetykom.

Wyjątkowa witamina U

Właściwości gojące i zabliźniające soku z kapusty mogą przynieść wiele korzyści w leczeniu stanów zapalnych i wrzodów przewodu pokarmowego. Swoje działanie lecznicze kapusta zawdzięcza obecnym w niej kleistym śluzom roślinnym, siarce, solom potasowym, witaminie K, która działa przeciwkrwotocznie i rzadko występującej w produktach spożywczych witaminie U. Ta ostatnia ma zdolność ochrony śluzówek i sprzyja procesom naprawczym w przypadku wystąpienia podrażnień, czy stanów zapalnych. U jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, wyjątkowo wrażliwą na działanie wysokiej temperatury. Jeśli zależy nam wiec na wzmocnieniu czy odbudowie śluzówek przewodu pokarmowego - koniecznie spożywajmy kapustę na surowo. Najlepszym wyborem będzie świeży sok. Jego smak nie jest wyjątkowo przyjemny, więc warto go przełamać łącząc z sokiem z marchwi.

Surówka

Jeśli obawiamy się wzdęć czy zbyt nasilonych ruchów perystaltycznych jelit po spożyciu surówki z kapusty, koniecznie dodajmy do niej kminek.

Białą kapustę wystarczy zszatkować i połączyć ze stratą marchwią, a całość skropić sokiem z cytryny. Czerwona kapusta dobrze łączy się z jabłkiem i ogórkiem kiszonym. Kapustę szatkujemy, pozostałe składniki, według uznania ucieramy na tarce o grubych oczkach lub kroimy w kostkę. Dodajemy 2-3 łyżki oliwy z oliwek i tyle samo musztardy typu dijon. Serwujemy do dań mięsnych i ryb.

Ewa Koza, mamsmak.com

***Zobacz także***

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje