Reklama

Reklama

Jak dbać o zęby w trakcie izolacji?

Wszyscy wiemy, że aby cieszyć się pięknym, śnieżnobiałym uśmiechem, należy dbać o higienę zębów. Regularne szczotkowanie to nie jest jednak jedyna czynność, której winniśmy poświęcić czas. Konieczna będzie też zmiana kilku codziennych nawyków.

Znany komik Larry David, w najnowszym wywiadzie dla dziennika „New York Times”, zapytany o to, czego najbardziej obawia się w związku z pandemią, odpowiedział krótko: 

- Anarchii i nagłego problemu dentystycznego – niekoniecznie w tej kolejności. 

W czasie pandemii, gdy część gabinetów stomatologicznych została zamknięta, dolegliwości związane z uzębieniem urastają do poziomu nie lada kłopotu. Dbanie o zęby stało się więc obecnie ważniejsze niż kiedykolwiek. Jak zatroszczyć się o nie, by uniknąć poszukiwania w popłochu dentysty? Regularne szczotkowanie to dopiero początek.

Reklama

Pamiętaj o podstawach

Nigdy nie lekceważ dobrego planu szczotkowania i nitkowania – ostrzega w rozmowie z amerykańskim magazynem „Vogue” nowojorska dentystka dr Andi Miro, podkreślając znaczenie przestrzegania właściwej higieny jamy ustnej, nawet podczas pobytu w domu. 

Zaleca ona mycie zębów przynajmniej dwa razy dziennie oraz nitkowanie ich co najmniej raz dziennie. Warto również poświęcić chwilę na wybór odpowiedniego płynu do płukania jamy ustnej. 

- Unikaj preparatów na bazie alkoholu – mają tendencję do zmniejszania przepływu śliny, co osłabia naturalny mechanizm usuwania bakterii, wywołując nieświeży oddech – przestrzega ekspertka. 

Istotne jest również samo szczotkowanie zębów. - Bądź uprzejmy dla swoich dziąseł – radzi dr Miro, wskazując, że najlepszym wyborem jest szczoteczka elektryczna z miękkim włosiem. 

- Postaraj się, aby szczotkowanie przypominało masaż, nie zaś agresywne szorowanie – dodaje.

Pij więcej wody

Oprócz systematycznego czyszczenia uzębienia, nie zapominajmy o nawodnieniu. Jak przekonuje dr Miro, wypijanie w ciągu dnia odpowiedniej ilości wody nie tylko fantastycznie wpływa na skórę, ale także kondycję naszych zębów. 

- Jak najczęstsze picie wody zwiększa ogólną czystość i świeżość jamy ustnej, równoważąc jej pH. Dzięki temu łatwiej usuwane są resztki pokarmu z przestrzeni pomiędzy zębami – wyjaśnia ekspertka. Jest to szczególnie istotne właśnie teraz, gdy większość czasu spędzamy w swoich domach. 

- Kiedy pozwalamy na to, by żywność i słodkie napoje przez długi czas oddziaływały na zęby osadzając się na nich, umożliwiamy bakteriom szybszy rozkład szkliwa, co w efekcie może doprowadzić do powstawania ubytków – tłumaczy dr Miro.

Zakryj szczoteczkę do zębów

Dentystka zwraca również uwagę na to, by – szczególnie w dobie pandemii – zakrywać szczoteczkę do zębów i tym samym nie eksponować jej na potencjalnie szkodliwe działanie powietrza. 

- Osłona szczoteczki to świetny sposób na ochronę przed bakteriami znajdującymi się w powietrzu, które mogą na niej osiadać – radzi dr Miro. 

Pamiętajmy również o tym, by regularnie szczoteczkę lub główkę szczoteczki eklektycznej wymieniać. Specjalistka zaleca dokonywać takiej wymiany co trzy miesiące, a gdy chorujemy – natychmiast po zwalczeniu infekcji. 

- Wiele osób zapomina o wymianie szczoteczki po tym, jak zachorują. Teraz jest to nad wyraz istotne. Jeśli podejrzewasz, że cierpisz na COVID-19, natychmiast zmień szczoteczkę do zębów – radzi.

Żuj uważnie i ogranicz stres

Jak wskazuje dr Miro, jedną z najczęstszych przyczyn nagłych interwencji dentystycznych jest złamanie lub ukruszenie zęba w wyniku zbyt dynamicznego przeżuwania. 

- Wiele nagłych wypadków, które obserwujemy w gabinetach, jest wynikiem bolesnych złamań zębów z powodu jedzenia twardych pokarmów – wyjaśnia. Do grupy ryzykownych produktów zalicza ona przede wszystkim gumę do żucia i popcorn. Choć najprostszym sposobem na uniknięcie uszkodzenia zęba jest rezygnacja z wyjątkowo twardych pokarmów, czasem wystarczy po prostu wolniej i uważniej jeść. 

- Nie spiesząc się podczas jedzenia zmniejszasz ryzyko wypadku – zaznacza dr Miro. I dodaje, że równie szkodliwy wpływ na stan uzębienia może mieć stres. 

- Osoby, które są bardzo zestresowane, często zaciskają zęby w nocy. To też może doprowadzić do uszkodzeń – wskazuje ekspertka. Pamiętajmy zatem o codziennym odpoczynku – relaks jest, jak widać, nie tylko sprzymierzeńcem zdrowej psychiki, ale i pięknego uśmiechu.

PAP life
Dowiedz się więcej na temat: ząb | jama ustna | dentysta

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje