Jak założyć gabinet kosmetyczny? Kompleksowy poradnik

​Założenie gabinetu kosmetycznego nie wymaga uzyskania specjalnego pozwolenia, ale by poradzić sobie z konkurencją i zyskać zaufanie klientów, musisz wykazać się umiejętnościami i sumiennością. Jeżeli chcesz spróbować swoich sił z własną działalnością, dowiedz się, od czego zacząć.

article cover
materiały promocyjne

Rejestracja gabinetu kosmetycznego krok po kroku

Rozpoczęcie działalności gospodarczej wiąże się z formalnościami, ale nie są one szczególnie czasochłonne. Gabinet kosmetyczny można prowadzić w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki cywilnej lub spółki prawa handlowego. Pierwsze rozwiązanie jest najpopularniejsze i najmniej skomplikowane. Aby założyć firmę, wystarczy wypełnić wniosek CEIDG-1, by uzyskać wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W polu dotyczącym kodu PKD podać należy 96.02.Z - fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne. Rejestracja jest bezpłatna i można jej dokonać przez internet.

Założenie firmy wiąże się z uzyskaniem numeru REGON, koniecznością zgłoszenia siebie jako ubezpieczonego do ZUS w ciągu 7 dni i dokonania rejestracji w urzędzie skarbowym dla celów podatku VAT. Ostatni punkt nie jest obowiązkowy - osoby fizyczne prowadzące firmy mogą skorzystać ze zwolnienia z VAT. Limit rocznych obrotów wynosi 200 tys. zł.

Wybór formy opodatkowania dla gabinetu kosmetycznego Każda kosmetyczka ma możliwość wyboru jednej z kilku form opodatkowania - zasad ogólnych, podatku liniowego, ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i karty podatkowej. Każda z wymienionych form ma zalety i wady. Przykładowo najpopularniejsza forma, czyli zasady ogólne, polega na płaceniu podatku od uzyskanego dochodu w wysokości 18 lub 32 proc. Kwotę podatku można obniżyć m.in. o składkę zdrowotną.

Aby wybrać najkorzystniejszą formę opodatkowania, najlepiej przeprowadzić symulację (przykładowe obliczenia). Jeżeli nie czujesz się na siłach, by zrobić to samodzielnie, skorzystaj z pomocy specjalisty - doradcy podatkowego lub biura rachunkowego.

Lokal pod gabinet kosmetyczny - o czym pamiętać?

Jeżeli zdecydowałaś się na stacjonarny gabinet kosmetyczny, będziesz potrzebowała lokalu w dobrym punkcie. Ważne jest zarówno wnętrze, jak i otoczenie budynku, w którym będzie funkcjonował gabinet. Lokal musi spełniać wymagania sanepidu - m.in. musi być do niego doprowadzona instalacja wodociągowo-kanalizacyjna. Wskazówek dotyczących warunków, jakie muszą spełniać gabinety kosmetyczne, można poszukać w nieobowiązującym już Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej.

W bezpośrednim sąsiedztwie budynku powinny znajdować się miejsca parkingowe. Jeżeli lokal będziesz wynajmować, warto uzgodnić z właścicielem umieszczenie reklam w oknach czy szyldu na budynku. To proste, ale skuteczne działania marketingowe, dzięki którym prowadzony przez ciebie gabinet kosmetyczny zacznie funkcjonować w świadomości konsumentów.

Gdzie zamówić sprzęt do gabinetu kosmetycznego?

Po wyborze lokalu pod gabinet kosmetyczny pozostaje jeszcze zakupić jego wyposażenie. Rodzaj urządzeń i mebli zależy wyłącznie od zakresu świadczonych usług. Trudno jednak ukrywać, że to właśnie zakup nowoczesnego i niezawodnego sprzętu jest największym wydatkiem. Jest jednak kilka sposobów, dzięki którym możesz zaoszczędzić.

W latach 2014-2020 kosmetyczki mogą starać się o dotacje z funduszy unijnych, a dokładniej z programów regionalnych skierowanych do początkujących przedsiębiorców. Środki są przyznawane w formie bezzwrotnych dotacji oraz niskooprocentowanych pożyczek. Maksymalna kwota, o jaką można się starać, wynosi 20 tys. zł.

Jeżeli nie masz szansy na dotację, niezbędne urządzenia, meble i akcesoria zamów w hurtowni online. Oferują one produkty w niższych cenach niż hurtownie stacjonarne, a dodatkowo zapewniają też indywidualną wycenę klientom zamawiającym kompleksowe wyposażenie do gabinetu kosmetycznego. Możesz też skorzystać z rabatów przyznawanych na produkty konkretnych marek. Przykładowo w hurtowni ActiveShop w dobrych cenach oferowane są różne sprzęty wielu cenionych marek.

Tania, ale skuteczna reklama gabinetu kosmetycznego

Jak reklamować gabinet kosmetyczny? W początkowej fazie działalności koszty są na tyle duże, że warto zainwestować wyłącznie w najbardziej efektywne sposoby dotarcia do klientów. Dobre wyniki osiągniesz, prowadząc profile w mediach społecznościowych czy firmowego bloga, na którym będziesz dzieliła się swoją wiedzą na temat zabiegów kosmetycznych i pielęgnacji ciała. Aby dotrzeć do nowych klientów, warto wykorzystać też siłę rekomendacji. To właśnie zadowolone klientki będą najlepszą reklamą dla Twojej działalności - staną się ambasadorkami Twojej marki.

Artykuł powstał we współpracy z marką ActiveShop

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas