Jak założyć sklep na PrestaShop?

Branża e-commerce rozwija się w dynamicznym tempie, co zresztą nie powinno nas dziwić - dzisiaj wszyscy kupują przez internet. Dlatego założenie sklepu PrestaShop jest dobrym pomysłem na biznes.

article cover
materiały promocyjne

materiały promocyjne partnera

Wybór odpowiedniej domeny

Wybór domeny jest w dzisiejszych czasach sporym wyzwaniem, szczególnie gdy chcemy, by dostęp do naszej strony był łatwy i intuicyjny, a nazwa naszej domeny łatwa do zapamiętania. Z reguły domena naszego sklepu internetowego jest oferowana na pierwszy rok, a jej koszt nie powinien przekroczyć kilkudziesięciu złotych. Kolejne opłaty za przedłużenie domeny mogą być nieco wyższe, dlatego warto zwrócić uwagę na to, by wybrać dostawcę prezentującego pełną ofertę i cennik już na samym początku.

Wybór hostingu

Kolejnym, równie istotnym elementem pozwalającym na otworzenie sklepu internetowego jest zamówienie hostingu pod sklep PrestaShop - czyli usługi, której celem jest stworzenie bezpiecznego środowiska dla naszej strony internetowej. To właśnie usługa hostingu odpowiada za przestrzeń dyskową potrzebną do gromadzenia zasobów naszego sklepu internetowego, a także samą wydajność strony.

Te dwa czynniki powinny być kluczowe w procesie wyboru hostingu. Dostawcy usług hostingu często w ramach dodatkowego przywileju oferują właścicielom stron zaawansowane zabezpieczenia w postaci zapory sieciowej, regularnego backapu czy innych usług, które zwiększą stabilność naszego sklepu internetowego. To także istotne cechy dobrego hostingu, wobec których nie powinniśmy przechodzić obojętnie.

Instalacja PrestaShop

Kolejnym etapem jest instalacja modułu PrestaShop. Ten etap możemy zrealizować na dwa sposoby - samodzielnie lub za pośrednictwem gotowego autoinstalatora, który zapewnia nam automatyczną instalację naszego sklepu po zakupieniu usługi. 

W pierwszym wariancie musimy zadbać o instalacje najnowszej wersji PrestaShop, która zagwarantuje nam wszystkie najnowsze funkcjonalności sklepu internetowego. Po instalacji Presta należy odpowiednio skonfigurować oprogramowanie, poprzez uzyskanie dostępu FTP do serwera, który uzyskujemy poprzez wykupienie hostingu. Pamiętajmy także o przypisaniu sklepu do wcześniej wykupionej domeny. Jak widać, samodzielne zainstalowanie modułu PrestaShop jest możliwe, jednak znacznie szybszym i pewniejszym sposobem jest skorzystanie z autoinstalatora, dzięki któremu za pomocą kilku kliknięć mamy możliwość zalogowania się do panelu zarządzania sklepem.

Budowa sklepu internetowego - samodzielnie czy z pomocą dostawcy usług?

Nowoczesne rozwiązania platform sklepowych w dużej mierze ułatwiają proces budowy sklepu internetowego. Za pomocą predefiniowanych bloków i kafelków jesteśmy w stanie stworzyć swój wymarzony sklep internetowy. Mnogość funkcji umożliwia dowolne zaprojektowanie praktycznie każdego elementu strony. Jednak nawet w przypadku tworzenia strony w tak przyjaznym środowisku, możemy natrafić na problemy konceptualne lub najzwyczajniej w świecie tworzenie takiej strony może zająć nam bardzo dużo czasu.

Drugim rozwiązaniem jest skorzystanie z usługi dostawcy, który sprawi, że sklep PrestaShop będzie wyglądał dokładnie tak, jak sobie to zaplanowaliśmy. W ramach takiej usługi zespół doświadczonych ekspertów przeniesie naszą ideę i pomysły na stronę, czyniąc z niej witrynę w 100% dostosowaną do naszych preferencji i potrzeb. Warto przy okazji podkreślić, że to właśnie my mamy wpływ na ostateczny kształt każdego projektowanego elementu naszego sklepu.

Wybór szafy graficznej PrestaShop

Gdy projekt naszej strony zostanie już stworzony, musimy zadbać o wybór odpowiedniej szaty graficznej sklepu, który z jednej strony będzie przejrzysty i zgodny z dobrymi praktykami User Experience, a z drugiej strony zapewni nam rosnącą liczbę klientów.

W tym aspekcie PrestaShop oferuje nam nieskończone możliwości dostosowania kolorów, obrazów, typografii lub układu strony. Co istotne, wszystkie te elementy są zoptymalizowane pod kątem wykorzystania smartfonów i tabletów, co dodatkowo zwiększy funkcjonalność naszej strony. I tutaj, podobnie jak w przypadku projektowania strony, szatą graficzną możemy zająć się samodzielnie, lub zlecić ten etap profesjonalistom, którzy w swoim portfolio mają już dziesiątki stworzonych sklepów internetowych.

Integracja PrestaShop z innymi narzędziami i systemami

Jak dobrze wiemy, w nowoczesnym biznesie zorientowanym na sprzedaż internetową żaden sklep nie funkcjonuje w próżni. By optymalizować swoje działania biznesowe, ułatwić proces raportowania, a także zwiększyć przejrzystość naszej strony, właściciele witryn decydują się na zintegrowanie sklepu internetowego z innymi popularnymi systemami. Przykładem integracji, które oferuje nam sklep Prestashop, są między innymi:

  • Integrację z powszechnie odwiedzanymi porównywarkami cenowymi;
  • Integrację z systemem płatności online;
  • Integracje z serwisami aukcyjnymi typu Allegro;
  • Integracje z firmami odpowiedzialnymi za transport;
  • Integracje z hurtowniami;
  • Integracje z własnymi systemami ERP, CRM i programami księgowymi.

Konfiguracja metod płatności w sklepie internetowym

Wcześniej wspomniane integracje są oczywiście opcjonalne, jednak obecnie żaden sklep internetowy nie może funkcjonować bez możliwości realizacji transakcji z wykorzystaniem płatności online. Jak zatem skonfigurować metody płatności w naszym sklepie PrestaShop?

W ramach podstawowej funkcjonalności PrestaShop w najnowszych wersjach platformy przypisywanie metod płatności jest bardzo łatwe i nie wymaga instalowania dodatkowych modułów. Konfigurując metody płatności, powinniśmy wybrać, jakie metody są akceptowane (najpopularniejsze to płatność kartą, DotPay, PayU oraz PayPal), a także jakie ograniczenia związane z płatnościami wdrażamy. Ograniczenia mogą dotyczyć waluty, kraju, przewoźnika oraz grupy. Poprawne skonfigurowanie metod płatności powinno zająć nam w praktyce nie więcej niż 10 minut.

Konfiguracja usługi kurierskiej

Podobnie jak w przypadku systemu płatności online, każdy sklep internetowy musi także wdrożyć rozwiązania związane z wysyłką zakupionych towarów. Najnowsza wersja platformy PrestaShop również znacznie ułatwia proces konfiguracji tego elementu, który możemy ustawić w Panelu Administracyjnym. 

W stosownym polu musimy dokonać wyboru nazwy dostawcy, kosztów wysyłki i obsługi przesyłki, a także określić dostępne gabaryty przesyłki w konkretnej grupie cenowej.

Publikacja sklepu internetowego PrestaShop

Gdy wszystkie elementy naszego sklepu są gotowe, czas na publikację sklepu internetowego, który będzie dostępny dla wszystkich użytkowników. To moment, w którym naprawdę możemy rozpocząć swój biznes i zacząć sprzedaż swoich produktów i usług.

Cały proces tworzenia sklepu internetowego z PrestaShop może być znacznie przyspieszony poprzez skorzystanie z profesjonalnej i kompleksowej usługi, która zapewni nam postawienie w pełni funkcjonalnej witryny zgodnej z naszymi preferencjami. Samo otwarcie sklepu to oczywiście nie koniec naszych starań. Dopiero w tym momencie możemy zająć się promowaniem naszej witryny oraz realizacją procesów optymalizacyjnych i pozycjonujących, które zapewnią nam znacznie większą uwagę potencjalnych użytkowników, a w efekcie wyższą sprzedaż.

materiały promocyjne partnera
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas