Reklama

Reklama

Pułapki wakacyjnych promocji

Dowiedz się, na co zwrócić uwagę i jakie masz prawa podczas wyprzedaży.

Pani Ilona powiedziała mi, że tyle jest promocji w sklepach, ale ona boi się, że może kupić na nich jakiś wadliwy towar...

Reklama

- Na co powinnam zwrócić uwagę? - zapytała.

- Podczas sezonowych wyprzedaży towar najczęściej jest pełnowartościowy. Nie będzie więc pani mogła np. zwrócić bluzki tylko dlatego, że w domu się pani rozmyśli. Niektóre sklepy (zwłaszcza tzw. sieciówki) oferują jednak możliwość zwrotu w określonym terminie (najczęściej 30 dni). Warto się o to dopytać albo umówić się ze sprzedawcą na ewentualny zwrot. I potwierdzić to, na przykład na paragonie.

- Czy sklepy zakładają jakieś pułapki na klientów?

- Zdarza się, że obniżka ceny jest fikcyjna.

- A konkretnie co to znaczy?

- Cena wyjściowa na metce jest podwyższana, po to, by cena po obniżce była bardziej atrakcyjna. Łatwo to zauważyć, jeśli chce pani np. kupić sukienkę, na którą długo pani polowała i świetnie pani zna jej cenę.

- Na co jeszcze uważać?

- Najczęściej ceny w sklepie są obniżone tylko na niektóre towary. Ale gdy już chodzi pani między półkami, łatwo dać się skusić na coś innego, niekoniecznie po obniżonej cenie. Trzeba też koniecznie sprawdzać przy kasie ostateczną cenę, jaka zostanie nabita. Może się okazać, że będzie inna niż na metce czy na półce.

- A czy towar kupiony w promocji mogę reklamować?

- Oczywiście, że tak, jeśli tylko towar jest niezgodny z umową. Sprzedawca odpowiada dwa lata za zgodność towaru z umową. Chyba że cena została obniżona z powodu jakiejś usterki towaru, a sprzedawca panią o tym uprzedził. Wówczas reklamacja nie będzie przyjęta.

- A towar kupiony za granicą?

- Również można reklamować, jeśli jest niezgodny z umową. Konsumentów w całej Unii Europejskiej chronią bowiem te same przepisy prawa konsumenckiego. Wadliwy towar wraz z reklamacją trzeba będzie jednak odesłać za granicę. Chyba że firma ma sklepy w Polsce i tam nas skieruje. Warto się jednak o to wcześniej dopytać. W razie problemów można też skontaktować się z Europejskim Centrum Konsumenta (www. konsument.gov.pl).

art. 4,7 ustawy z 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego

Porad udziela Izabela Rogowska, mgr ekonomii, absolwentka Studium Prawa Handlowego

Chwila dla Ciebie

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: promocje | wakacje | prawo | sklep

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje