Reklama

Reklama

Skuteczna reklamacja transakcji kartą bankową

Pomyłki bankomatu czy sklepów zdarzają się dość często. Co zrobić, by odzyskać pobrane nam omyłkowo pieniądze? Należy złożyć reklamację. Jednak każdy bank ma swoją procedurę. Często są one bardzo do siebie podobne.

Bankomat wydał za mało pieniędzy

Jeżeli zdarzy ci się taka sytuacja, powinnaś niezwłocznie zgłosić reklamację. Możesz to zrobić bezpośrednio w oddziale, przez internet lub telefonicznie. Na każdej karcie płatniczej znajduje się numer telefonu do centrum obsługi klienta. Trzeba tam zadzwonić, zgłosić błąd bankomatu, podać miejsce zdarzenia i numer karty. Jeśli korzystałaś z bankomatu swojego banku, doradca od razu sprawdzi, czy rzeczywiście z twojego konta została pobrana wyższa niż w rzeczywistości kwota. Jeśli tak, przyjmie reklamację. Gdy jednak wypłacałaś pieniądze w obcym bankomacie, na rozpatrzenie reklamacji możesz czekać nawet 90 dni. To czas, który przysługuje bankowi na zweryfikowanie sytuacji. Możesz także reklamować to zdarzenie osobiście. Wtedy warto mieć ze sobą dokument tożsamości, kartę i wydruk z bankomatu (ale nie jest to konieczne). Bank po ustaleniu potrzebnych mu informacji powinien uznać twoją reklamację.

Brak środków choć nie używałaś karty

Reklama

Wyjechałaś na ferie, a kartę zostawiłaś w domu. Po twoim powrocie przyszedł wyciąg, z którego wynika, że z niej korzystałaś. W takiej sytuacji powinnaś niezwłocznie zgłosić sprawę na policję i jednocześnie zastrzec kartę. Być może ktoś skopiował z niej dane. Mogło się to wydarzyć, gdy np. nieuczciwy sprzedawca "przeciągał" twoją kartę przez terminal. To tzw. skimming. Reklamację możesz zgłosić telefonicznie w bankowym centrum obsługi klienta. Również, tak jak w przypadku błędnej wypłaty z bankomatu, potrzebne będą twoje dane i opis zdarzenia. Jeśli będziesz składać reklamację osobiście, nie zapomnij do niej dołączyć potwierdzenia zgłoszenia kradzieży wystawionego przez policję. Po wyjaśnieniu sprawy (do 90 dni), bank powinien oddać ci skradzione pieniądze.

Sklep policzył podwójnie

Co zrobić, jeśli podczas płacenia za zakupy sprzedawca niechcący naliczył podwójną kwotę? Sklep bez problemu (na podstawie wydruku z terminala i rachunku za zakupy) może anulować taką transakcję, a pobrane błędnie środki powinny natychmiast wrócić na konto. Jeśli brak pieniędzy zauważyłaś dopiero po jakimś czasie, już na drugi dzień powinnaś złożyć reklamację w sklepie. Na podstawie dowodu zakupu i wydruku z terminala sklep również ma obowiązek uznać tę reklamację. Czasem sklepy, by uruchomić procedurę zwrotu pieniędzy, wymagają także wyciągów z konta. Nie powinnaś mieć z tym problemów, wystarczy o taki dokument poprosić swój bank.

Gdy zostałaś okradziona

Każdy bank przywiązuje dużą wagę do ochrony pieniędzy zgromadzonych na rachunkach swoich klientów. Dlatego radzi raczej, byś nauczyła się kodu PIN na pamięć i nie przechowywała go razem z kartą oraz np. nie zapisywała go w telefonie. A przy wypłatach z bankomatu czy płatnościach w sklepie zachowywała ostrożność.

Jeśli straciłaś kod PIN

Kiedy otrzymujesz nową kartę z banku, nawet na wydruku do niej dołączonym znajduje się ostrzeżenie, by pilnować swojego kodu PIN. Czasem jednak można ten kod zgubić lub ktoś nielegalnie może wejść w jego posiadanie. Jak działać w takiej sytuacji? Wtedy niezwłocznie powinnaś zgłosić do banku jego utratę. Co prawda osobie, która pozna twój PIN,bez karty płatniczej ciężko będzie pobrać z konta pieniądze. Nie jest jednak powiedziane, że złodziej następnym razem nie ukradnie ci karty. Wtedy będzie miał już wszystko, co jest mu potrzebne, by wypłacić środki. Jeżeli więc nie zgłosisz utraty PIN-u, bank nie uzna twojej reklamacji. Zgodnie z przepisami ty, jako użytkownik karty, masz obowiązek powiadomić o wszelkich nieprawidłowościach dotyczących jej użytkowania. Jeżeli odkryjesz, że ktoś skorzystał z twojego PIN-u i posłużył się twoją kartą, powinnaś natychmiast zgłosić nieuprawnione działanie na policję. Wiele banków wymaga, by przy przy składaniu reklamacji zgłoszenie na policję było dołączone do dokumentów. Jeśli wypłaty dokonano w bankomacie twojego banku, procedura reklamacji nie powinna trwać dłużej niż 14 dni. Jeżeli był to obcy bankomat lub sklep, bank najczęściej ma na rozpatrzenie takiego zgłoszenia 90 dni.

Ktoś przywłaszczył sobie twoją kartę

Jeżeli zgubiłaś kartę powinnaś jej brak jak najszybciej zgłosić w banku. Również i w tym przypadku możesz to zrobić zarówno telefonicznie, logując się na jego stronie, jak i osobiście w oddziale. Z chwilą zgłoszenia utraty karty za każdą transakcję nią dokonaną ponosi odpowiedzialność bank. Ma on obowiązek zablokować kartę czy konto po to, by nikt nie miał dostępu do twoich pieniędzy. Jeżeli uważasz, że twoja karta została skradziona, jak najszybciej zgłoś jej utratę na policję. Większość banków przy reklamowaniu nieuprawnionych transakcji wymaga dołączenia tego zgłoszenia. Jeśli osoba nieuprawniona korzystała z twojej karty pobierając pieniądze z bankomatów własnych banku, reklamacja może potrwać do 14 dni. W przypadku płatności w sklepach lub wypłaty w bankomatach innych banków większość reklamacji jest rozpatrywana przez 90 dni. Gdy reklamacja zostanie uznana, skradzione pieniądze wrócą na twoje konto. Do 150 euro za nieuprawnione transakcje odpowiada ubezpieczyciel karty (masz taką opcję przy podpisywaniu umowy). Resztę skradzionej kwoty przeleje ci na konto twój bank.

Agata Mizera

Dowiedz się więcej na temat: kredyt | bank | rata | spłata | zakupy

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje