Reklama

Reklama

Tańszy telefon,telewizja,internet

Umowy na takie usługi zawieramy często w pakiecie, zwykle na wiele miesięcy. Warto więc sprawdzać oferty, by przedłużając umowę lub podpisując nową, nie stracić.

Gdy termin umowy się kończy...

Co można zyskać przy przedłużeniu umowy?

Warto indywidualnie wynegocjować korzystniejsze stawki i warunki. Jeśli u dotychczasowego operatora mamy pakiet usług (telefon, internet, tv), to można przy przedłużaniu umowy prosić np. o: - podłączenie dodatkowych kanałów lub o darmową nagrywarkę; - szybszy internet; - dodatkowe darmowe minuty do innych sieci.

Jeśli przedłużamy umowę z siecią komórkową, można prosić o: - dodatkowe minuty w abonamencie (u większości operatorów); - niższą cenę aparatu komórkowego albo zniżkę w abonamencie; - nowy aparat komórkowy w cenie niższej niż jest on dostępny dla nowych klientów (to oferują wszyscy operatorzy). Ale uwaga! Należy jednak pamiętać, że zakup aparatu u operatora wiąże się z odrębną umową i cena promocyjna to tylko ulga. Sam zakup wiąże się zazwyczaj ze spłatą ratalną urządzenia.

Reklama

Jak rozmawiać ze swoim operatorem?

Zasada jest prosta: im bliżej do końca umowy, tym operator jest bardziej skłonny do ustępstw. Rozmowy o przedłużeniu umowy zaczynajmy więc nie wcześniej niż na kilka tygodni przed jej końcem. Ale na jaką długość kolejnej umowy się zdecydować: 12 miesięcy, 24 miesiące, czy może 36 miesięcy?

Radzimy wybierać krótsze terminy umów. Rynek usług telekomunikacyjnych zmienia się szybko, i umowa podpisana np. na 3 lata może przestać być atrakcyjna.

Abonament wyższy czy niższy? Lepiej wybrać niższy, bo po podpisaniu umowy w każdej chwili można abonament podwyższyć. A obniżenie taryfy jest dodatkowo płatne.

Jak rozwiązać umowę

Jeśli chcemy rozstać się z dotychczasowym operatorem, należy złożyć wypowiedzenie umowy na piśmie. Operator nie ma prawa wymagać złożenia oświadczenia na specjalnym formularzu. Pismo wypowiadające umowę należy złożyć w biurze obsługi klienta (i wziąć poświadczenie) lub wysłać listem za potwierdzeniem nadania (terminy wypowiedzeń - poniżej).

Pułapki w umowach i regulaminach

Zawsze trzeba przeczytać dokumenty przed podpisaniem! Trzeba to zrobić, zarówno gdy podpisujemy nową umowę, jak i przedłużamy starą. Oto najczęstsze pułapki w regulaminach i umowach:

- nieczytelny tekst regulaminu napisany małą czcionką lub na niebiesko (to kolor słabo czytelny)

- nieinformowanie o możliwości zawarcia umowy na 12 miesięcy; brak informacji o opłacie aktywacyjnej (tymczasem jest ona doliczana do pierwszej faktury)

- brak informacji o opłacie aktywacyjnej (tymczasem jest ona doliczana do pierwszej faktury)

- brak zapisu o zwrocie części opłaty abonamentowej za przerwy w świadczeniu usług (a taki obowiązek nakłada na operatora prawo telekomunikacyjne)

- wysokie koszty za rozwiązanie umowy przed terminem (np. operator może żądać zwrotu ulgi na aparat komórkowy, jaką przyznał przy podpisywaniu umowy). Ale uwaga! Operator nie może zażądać dodatkowej kary za rozwiązanie umowy

Rozstanie z operatorem

Termin na wypowiedzenie umowy z operatorem wynosi zwykle 30 dni, choć prawo telekomunikacyjne nie narzuca tego terminu. Można więc rozwiązać ją szybciej (o ile operator się zgodzi). Umowę na czas nieokreślony można rozwiązać w każdej chwili. Wypowiedzenie umowy promocyjnej, np. takiej na 12 miesięcy z darmowym aparatem, też jest możliwe, ale operator może żądać zwrotu udzielonej ulgi (art. 57 ust. 6 prawa telekomunikacyjnego).

Wybór firmy telekomunikacyjnej

Strony internetowe operatorów to podstawowe źródło informacji o cenach usług i pakietów (tabelkę opracowaliśmy na podst. stron www: vectra.pl; upc.pl; netia.pl). Pełny wykaz operatorów telekomunikacyjnych znajduje się na str.: www.uke.gov.pl (w zakładce "rejestry i wykazy").

Porównywarki cenowe w internecie ułatwiają porównanie cen usług u różnych operatorów. Porównywarki, które mają certyfikat prezesa UKE to: www.cyfrowydoradca.pl oraz www.panwybierak.pl Te porównywarki przedstawiają różne oferty telekomunikacyjne, nie faworyzując żadnego z dostawców tych usług.

Marcin Nagórek, radca prawny

Dawid Piekarz, rzecznik prasowy Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Naj

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy