Dieta pomidorowa reguluje ciśnienie!

Jej działanie jest zbawienne dla całego organizmu, ale szczególnie dla układu krążenia. Przekonaj się!

Jadłospis, w którym główną rolę grają pomidory, to o wiele więcej niż zwykła dieta odchudzająca. Owszem, szybko stracimy na niej zbędne kilogramy, bo warzywa te mają mało kalorii - 18 kcal w 100 g. Przede wszystkim jednak zadbamy o serce, ponieważ pomidory zawierają mieszankę składników, które wyjątkowo mu służą - m.in. potas i likopen. Możesz je przyrządzać na wiele sposobów: gotować, dusić, piec, dodawać do sałatek, robić z nich smakowite sosy i soki. Przetworzone są najzdrowsze!

Co się kryje w pomidorach

Reklama

1. Potas zapewnia prawidłową pracę serca, reguluje ciśnienie krwi. Zapobiega też powstawaniu obrzęków i opuchlizny, ponieważ działa moczopędnie.

2. Likopen to silny antyutleniacz, który nadaje pomidorom czerwony kolor. Przeciwdziała miażdżycy i zawałom serca.

3. Błonnik korzystnie wpływa na pracę jelit, działa jak miotełka ułatwiająca usuwanie z organizmu szkodliwych substancji.

4. Witaminy: C, która działa regenerująco na skórę, włosy i paznokcie oraz dotlenia krew; A i E, które chronią skórę przed przedwczesnym starzeniem się i zmarszczkami.

Najważniejsze zasady diety

1. Może trwać od 4 do 10 dni. W ciągu tygodnia traci się na niej nawet kilogram. Jeśli jednak zależy ci na utracie większej liczby kilogramów, możesz powtarzać cykl tej diety jeden raz w miesiącu.

2. Dzienna wartość energetyczna diety wynosi ok. 1400 kcal. Ważne, by w menu oprócz pomidorów znalazły się też inne produkty służące zdrowemu sercu, m.in. oleje i chude mięso.

3. Podczas stosowania diety wypijaj 8-10 szklanek płynów dziennie: wody mineralnej, ziołowych herbatek i niesłodzonych soków.

4. Dieta polecana jest osobom dorosłym i zdrowym, kobietom z nadwagą lub otyłością, jak również osobom ze skłonnością do nadciśnienia.

5. Niewskazana jest dla dzieci, młodzieży, kobiet w ciąży, karmiących i osób mających problemy z nerkami.

Co jeszcze warto wiedzieć?



Włoscy naukowcy dowiedli, że osoby jedzące codziennie surowe pomidory zmniejszają ryzyko raka żołądka oraz jelita grubego o 60 proc!

Przetworzone pomidory (w puszkach, sosy, zupy, przeciery) zachowują większość swoich wartości odżywczych. Co ciekawe, w takich przetworach jest więcej likopenu niż w świeżych owocach. Dodatkowo oliwa, często do nich dodawana, zwiększa przyswajalność likopenu.

Nie lubią się z ogórkami. Enzym znajdujący się w ogórkach niszczy zawartą w pomidorach wit. C. Unikaj sałatek pomidorowo-ogórkowych. Nie przechowuj też warzyw obok siebie.

Pomidory działają uspokajająco, ponieważ zawierają sole bromu.

Mają zastosowanie kosmetyczne. Zawarty w nich kwas jabłkowy i cytrynowy to świetny piling dla skóry. Wygładza ją, nawilża i rozjaśnia. Ponadto łagodzi zmiany trądzikowe.

Jak wybrać najlepsze?

Na co zwracać uwagę podczas zakupów? Na kolor i zapach.

- Kupuj pomidory mocno czerwone, bez plam, przebarwień i uszkodzeń skórki.

- Wąchaj je, powinny intensywnie pachnieć od strony szypułki.

- Pomidory okrągłe są bardziej soczyste i mają więcej pestek, podłużne są mięsiste, mają mniej pestek, pomidorki koktajlowe mają najwięcej wit. C i są słodsze niż te tradycyjne.

Przykładowy jadłospis na cztery dni

1dzień

Śniadanie: sałatka z sałaty, pomidora, łyżki pestek słonecznikowych, skropiona oliwą, z kromką chleba pełnoziarnistego

II śniadanie: kanapka z grahamki z sałatą, szynką drobiową pomidorem i oliwkami

Obiad: zupa krem z pomidorów pieczonych z czosnkiem, oregano, skropionych oliwą

Podwieczorek: grzanki z bułki pełnoziarnistej z serkiem twarogowym, pomidorkami, z listkami oregano

Kolacja: spaghetti z sosem pomidorowym i chudym mielonym mięsem z drobiu

2 dzień

Śniadanie: omlet z dwóch jajek z pomidorem bez skórki i natką pietruszki

II śniadanie: pomidor z połową kulki mozzarelli, z oregano i kromką chleba pełnoziarnistego

Obiad: łosoś pieczony z pomidorową salsą podawany z brązowym ryżem, sałatka z kapusty pekińskiej, z oliwą i cytryną

Podwieczorek: sok pomidorowy

Kolacja: omlet z dwóch jajek zapiekanych z duszonymi pomidorami, papryką i cebulą

3 dzień

Śniadanie: sałatka z pomidora i szczypiorku z jogurtem, kanapka z polędwicą

II śniadanie: sałatka owocowa z połówki jabłka, kiwi, banana, posypana płatkami migdałowymi

Obiad: pół piersi kurczaka duszonej w sosie pomidorowym, doprawionej jogurtem i ziołami, dwa ziemniaczki

Podwieczorek: chłodnik z duszonych pomidorów z papryką na bulionie warzywnym

Kolacja: dwa pomidory faszerowane ryżem i mięsem drobiowym

4 dzień

Śniadanie: dwie kanapki z pieczywem pełnoziarnistym, twarogiem i suszonymi pomidorami

II śniadanie: koktajl z dwóch pomidorów z selerem korzeniowym, siekanym koperkiem i pieprzem (warzywa zmiksuj w blenderze)

Obiad: makaron razowy penne (rurki), z 8 pomidorkami koktajlowymi, oliwkami, rukolą i plastrem krojonej szynki, skropione oliwą

Podwieczorek: jogurt naturalny z truskawkami

Kolacja: pasta z czterech suszonych pomidorów z garścią gotowanej cieciorki, dwie kromki razowego chleba

Konsultacja: Martyna Skibniewska, dietetyk



Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje