Reklama

Reklama

Dieta wysokobiałkowa - nie dla każdego

W tym roku jeszcze szybciej niż kiedykolwiek chcemy przygotować ciało na akcję bikini. Motywacja jest duża, bo jednym z najbardziej powszechnych skutków kwarantanny okazuje się niechciany przyrost masy ciała. Dobrze przemyślmy wybór diety odchudzającej, by nie ucierpiało na tym nasze zdrowie.

Jedną z częściej rozpatrywanych przez Polaków opcji jest dieta wysokobiałkowa.

Reklama

Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że opracowana została ona z myślą o sportowcach zawodowych i osobach, które amatorsko kochają sport, ale nie oglądać, a intensywnie uprawiać.

Jej podstawowym założeniem jest wzmacnianie tkanki mięśniowej i redukowanie tłuszczowej. Jest relatywnie łatwa do wdrożenia, bo jadłospis wypełniony proteinami daje uczucie sytości, więc stosując ją nie czujemy się głodni.

Odwrócony skład: źródłem połowy kalorii ma być białko, nie węglowodany

Wysoka aktywność fizyczna wymaga dużych dawek kalorii, co jest zgodne z założeniami diety wysokobiałkowej. Zakłada ona dzienną dawkę kalorii na poziomie 3-3,5 tysiąca kalorii, połowa z nich ma pochodzić z białka.

To ogromna różnica w relacji do klasycznego modelu żywienia, w którym ilość białka nie powinna przekraczać 15 proc, z kolei źródłem połowy kalorii są węglowodany. Dieta wysokobiałkowa mocno redukuje ilość spożywanych węglowodanów. Trzeba też bardzo ograniczyć ilość spożywanego tłuszczu, stawiając głównie na chude mięso i chudy nabiał.

Zalecane i zabronione produkty

Najlepsze efekty przyniesie włączenie do diety produktów bogatych w białko i jednocześnie niskotłuszczowych, stąd sportowcom poleca się spożywanie:

- mięsa z kurcząt i indyka,

- chudej wołowiny,

- bogatych w białko ryb,

- jaj,

- produktów strączkowych: ciecierzyca, soczewica, fasola,

- produktów sojowych,

- chudego nabiału.

Z kolei na liście produktów zakazanych znajdują się: tłuste mięsa, tłusty nabiał, jasne pieczywo i słodycze. Ważny jest też sposób przygotowywania posiłków. Warto zrezygnować ze smażenia i zastąpić je gotowaniem, pieczeniem i grillowaniem.

Dowiedz się więcej na temat: dieta wyskokobiałkowa

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje