Reklama

Reklama

Dlaczego jestem ciągle zmęczona?

Czy zmęczenie to oznaka jakiejś choroby? Sprawdź, co może odbierać siły.

Przynajmniej jedna trzecia z nas regularnie czuje się bardzo zmęczona. I to mimo przespania "przepisowych" 7-8 godzin! To budzi niepokój: może to objaw jakiegoś schorzenia? Czasem tak jest, ale w przeważającej części przypadków to wynik niewłaściwego trybu życia lub łatwych do wyeliminowania przypadłości. Oto one.

Menopauza

Jej pierwszym objawem często jest właśnie uczucie ogromnego zmęczenia, w połączeniu ze skłonnością do irytacji. Nie uderzenia gorąca, ale właśnie wycieńczenie... Tę fazę najlepiej po prostu przeczekać, dużo wypoczywając (także aktywnie), dotleniając się i śpiąc, ile się da. Doraźnie energii dodadzą ci wyciągi z żeń-szenia, yerba mate i zielona herbata, preparaty z urydyną i witaminami z grupy B, suplement z hormonem DHEA.Anemia. Za mała liczba czerwonych krwinek sprawia, że tlen jest gorzej transportowany - tkankom go brakuje. Efekt: zmęczenie, brak energii. Anemię bardzo łatwo wykluczyć (lub potwierdzić): wystarczy zrobić proste badanie krwi - morfologię. Jeśli wynik wykaże niedobór żelaza, jedz warzywa liściaste (zwłaszcza natkę pietruszki), podroby, kiełki, warzywa strączkowe, owoce jagodowe, otręby, wołowinę, owoce morza i ryby.

Depresja

Kojarzy się nam głównie ze smutkiem, ale na samym początku daje o sobie znać brakiem energii i apatią. Każda czynność staje się dużym wysiłkiem. Jeśli zaczęłaś też gorzej sypiać, miewasz lęki i tracisz zainteresowanie światem, idź do przychodni. Depresję trzeba leczyć!

Reklama


Nietolerancje pokarmowe

Wywołują wzdęcia, biegunki, wysypki. Ale zmęczenie też może być ich objawem! Najczęstsze nietolerancje są wywoływane przez gluten, nabiał, jaja, kukurydzę i soję. Po kolei wykreśl z jadłospisu każdą z tych grup potraw. Po tygodniu zauważysz, czy czujesz się lepiej. Jeśli tak - warto się z nimi pożegnać.

Odwodnienie

Do bardzo wielu reakcji chemicznych w organizmie konieczna jest woda. Dietetycy rekomendują wypijanie co najmniej  1,5 l dziennie (część można spożyć wraz z warzywami i owocami). Tymczasem wiele kobiet poprzestaje na jednej kawie i dwóch herbatach! To fatalnie, bo kawa i mocna herbata w bilansie płynów liczą się ujemnie! A badania potwierdzają, że nawet lekkie odwodnienie powoduje problemy z koncentracją, zmęczenie i uczucie znużenia.

Dieta bogata w węglowodany

Zwłaszcza rafinowane - czyli cukier i białą mąkę. Są źródłem szybkiej energii, która jednak jest w krótkim czasie trawiona. Pozostawiają po sobie gwałtowny spadek poziomu cukru we krwi - a wraz z nim uczucie kompletnego braku sił. Odstaw cukier, przejdź na produkty pełnoziarniste. Zobaczysz, jak zmieni się twoje samopoczucie! 

Dobry Tydzień

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: zmęczenie | menopauza | depresja

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje