Reklama

Reklama

Koktajle najlepsze na przednówku

Koktajle i świeżo wyciskane soki warzywno-owocowe to dawka witamin i minerałów, w sam raz na przednówku - przekonuje Magdalena Makarowska. Dietetyk sugeruje, by w koktajlach dominowały warzywa, nie owoce.

Jest pani nie tylko dietetykiem, ale i autorką wielu poradników. Dlaczego swoją najnowszą książkę, "Koktajle. Klinika soku", zdecydowała się pani poświęcić właśnie koktajlom? Jak ważne są one w naszej codziennej diecie?

Reklama

Magdalena Makarowska: - Koktajle i świeżo wyciskane soki warzywno-owocowe to potężna dawka witamin i minerałów, w sam raz teraz na przednówku. Dzięki nim możemy dostarczyć do organizmu łatwo przyswajalnych substancji w małej objętości - o wiele trudniej jest zjeść trzy buraki na raz niż wypić szklankę soku z buraka. Dzięki koktajlom możemy też zjeść produkty, których nie używamy, na co dzień, tj. jarmuż, szpinak czy natka pietruszki.

Kiedy jest najlepsza pora, żeby sięgnąć po koktajl - rano, po południu czy wieczorem?

- Jeśli robimy koktajle na bazie owoców, najlepiej pić je od rana. Te warzywne świetnie sprawdzą się, jako podwieczorek lub kolacja.

Czy koktajl może stanowić pełnowartościowy posiłek? Jakie warunki musi spełnić koktajl, żeby był jak najbardziej pożywny?

- Żeby koktajl zastąpił na przykład śniadanie powinien mieć dodatek potrzebnych od rana węglowodanów, czyli do koktajlu wystarczy dodać łyżkę płatków owsianych, amarantus czy płatki quinoa (komosy ryżowej). Koktajl obiadowy powinien zawierać źródło białka - jogurt, kefir oraz dodatek owoców. Koktajle świetnie sprawdzają się tuż po treningu - dostarczą szybko odpowiedniej dawki węglowodanów i białka do regeneracji mięśni - wystarczy zmiksować banana z mlekiem roślinnym lub jogurtem i posiłek gotowy.

Jakich połączeń warzyw czy owoców lepiej unikać przygotowując koktajl?

- Nie ma złych połączeń. Zalecam jednak, aby w koktajlach dominowały warzywa, a dodatek stanowiły owoce, niż odwrotnie.

Jak to się dzieje, że niektóre koktajle mają wręcz uzdrawiającą moc, jak np. antystresowy, ujędrniający czy na uderzenia gorąca?

- Koktajle funkcyjne to takie, które zawierają składniki o udowodnionym działaniu dla zdrowia. Dzięki temu, że są w postaci płynnej składniki te wchłaniają się szybciej i w większej ilości.


Który przepis na koktajl szczególnie by pani poleciła i dlaczego?

- Moje ulubione to zielone koktajle - na bazie natki pietruszki, ananasa i limonki. Taka dawka silnych antyoksydantów wspaniale orzeźwia i daje ochronę przed wolnymi rodnikami.


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje