Reklama

Reklama

Najzdrowsze dary jesieni

​Jesień to czas, w który potrzebujemy zwiększonej dawki witamin. Przyzwyczailiśmy się, że większość warzyw i owoców możemy kupić w supermarketach przez cały rok, jednak to sezonowe produkty są dla nas najzdrowsze. Tylko one będą w stanie najlepiej zadbać o odporność i dobre samopoczucie jesienią.

Nasze babcie zimą przechowywały w piwnicach warzywa korzeniowe, a półki w spiżarniach uginały się od domowych przetworów. Czasy się zmieniły i dzięki importowi warzyw i owoców z różnych zakątków świata, mamy do nich dostęp przez okrągły rok. 

Reklama

Tymczasem, to nasze rodzime, sezonowe owoce i warzywa, których często nie doceniamy, powinny znaleźć się na pierwszym miejscu w codziennej diecie. Szczególnie jesienią i zimą, kiedy to jesteśmy najbardziej narażeni na przeziębienia i grypę, warto dokładnie przyjrzeć się temu, co kładziemy na talerz.

Dlaczego warto jeść sezonowo?

Produkty naturalnie występujące w naszym klimacie w danej porze roku mają największą wartość odżywczą. Ponadto, ich droga od zerwania do spożycia jest bardzo krótka, dzięki czemu nie tracą swojej świeżości. Mamy wówczas możliwość jedzenia naturalnie dojrzałych produktów (a nie sztucznie uprawianych), które cechują się największą gęstością odżywczą. Takim sposobem, spożywając tę samą ilość owoców, dostarczamy jeszcze więcej minerałów i witamin, tym samym dbając o zdrowie i wzmocnienie organizmu.

Warzywa i owoce występujące sezonowo i lokalnie, są również mądrym wyborem ze względu na cenę. W danych miesiącach będą po prostu tańsze, niż pozostałe.

Pamiętajmy również, że żadne suplementy nie zastąpią świeżych warzyw i owoców. Zdrowa i zbilansowana dieta powinna pokryć zapotrzebowanie na wszystkie składniki pokarmowe, bez potrzeby sięgania po sztuczne specyfiki.

Wydawać by się mogło, że chłodne miesiące są ubogie pod względem różnorodności sezonowych produktów. Owszem, pomidory, ogórki czy truskawki możemy odsunąć na drugi tor. Zamiast nich mamy natomiast cały wachlarz pysznych i zdrowych produktów, idealnie nadających się do kulinarnych eksperymentów.

Buraki czerwone na odporność

Sezon na buraki czerwone zaczyna się we wrześniu i trwa aż do marca. Warto po nie często sięgać - wykazują bowiem  liczne właściwości zdrowotne. Co najważniejsze świetnie wspomagają odporność, spowalniają procesy starzenia, zapobiegają anemii, a także mogą zapobiegać chorobom nowotworowym. Ponadto, buraki dbają o układ krwionośny i prawidłową wagę ciała. Powinny często sięgać po nie kobiety w ciąży - zawierają sporo kwasu foliowego, potrzebnego do prawidłowego rozwoju płodu.

Buraki czerwone można jeść na surowo, w formie kiszonej czy pieczonej - wszystkie warianty zawierają cenne właściwości zdrowotne. Prawdziwym zastrzykiem energii będzie domowy sok z buraków, surówka, którą warto jeść nie tylko do obiadu, a jako zdrowa przekąska sprawdzą się buraczane frytki.

***Zobacz także***

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje