Reklama

Reklama

Słońce i leki to ryzykowny duet

Wiele środków farmakologicznych ma ten skutek uboczny, że uwrażliwia skórę na słońce. Zimą to żaden problem, ale latem, gdy dużo jest pogodnych dni, a promienie słoneczne mają do pokonania krótszą drogę, nasza skóra może być zagrożona.

Wyszłaś na krótki spacer, tylko chwilami świeciło słońce, lecz mimo to na skórze pojawił się rumień, obrzęk, pęcherze? Winowajcą może być zawartość twojej apteczki, choćby niewinne tabletki przeciwbólowe, które przyjmujesz, by pozbyć się bólu głowy.

Reklama

Występujące na skórze zmiany to wynik uwolnienia energii przez substancję chemiczną i w efekcie toksycznego uszkodzenia struktur komórkowych.

Innym działaniem leku może być niemijająca po zakończeniu leczenia nadwrażliwość skóry na słońce. Sprawdź, które farmaceutyki tak działają, i jak do czasu skończenia terapii powinnaś chronić skórę, a także, co zrobić, gdy jednak zaszkodzi jej słońce.

1. Czarna lista letnich leków

Eksperci przyznają, że im więcej lekarstw i suplementów przyjmujemy na co dzień, tym większe ryzyko, że pojawią się posłoneczne problemy ze skórą.

Niesteroidowe leki przeciwzapalne (zawierające np. ibuprofen, ketoprofen, naproksen, piroksykam), po które sięgamy, żeby złagodzić ból głowy, zębów czy stawów narażają nas na pęcherze oraz zwiększoną urażalność skóry.

Antybiotyki (np. tetracykliny, sulfonamidy) - gdy opalamy się podczas ich zażywania, ryzykujemy aż trzema rodzajami dolegliwości. Skóra może pokryć się pęcherzami, zaś płytki paznokciowe - łuszczyć i nabrać żółtego, zielonkawego, purpurowego lub białego zabarwienia (tzw. onycholiza paznokci). Zdarza się, że rozwija się tzw. przetrwała nadwrażliwość na światło - i musimy unikać słońca, mimo że nie zażywamy już fotouczulającego leku. 

Środki hormonalne (np. z estradiolem) mogą odpowiadać za jasno- lub ciemnobrązowe plamy i plamki. Środki przeciwdepresyjne (np. z amitryptyliną) bywają winowajcami czerwonych przebarwień na dłoniach, szyi i dekolcie. Leki moczopędne (np. z furosemidem, hydrochlorotiazydem) to w połączeniu ze słońcem ryzyko sinofioletowych, płaskich, swędzących wykwitów, które przypominają tzw. liszaj płaski.

Drugim, jeszcze ważniejszym powodem, dla którego powinnyśmy unikać słońca podczas ich stosowania, jest zwiększone ryzyko czerniaka oraz raka kolczystokomórkowego skóry.

Leki kardiologiczne (np. z amiodaronem) oraz onkologiczne (np. z 5-fluorouracilem) narażają skórę na długotrwałe przebarwienia.

Dowiedz się więcej na temat: Słońce | leki

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje