Reklama

Reklama

Sposoby na bóle krzyża

Kiedy łamie nas w lędźwiach, zwykle sięgamy po przeciwbólowe żele lub ciepły termofor. Warto jednak wypróbować metody, które przyniosą ulgę na dłużej.

Rozluźnianie mięśni

Reklama

Koci grzbiet
To znane ćwiczenie skutecznie łagodzi bóle pleców wywołane, np. długotrwałym staniem czy siedzeniem przy biurku. Stosuje się je również w czasie rehabilitacji kręgosłupa, poleca kobietom w ciąży i seniorom. Jak je wykonać prawidłowo? W pozycji na czworakach rozstawiamy kolana na szerokość barków, ręce trzymamy wyprostowane, przyciągamy podbródek do klatki piersiowej i wyginamy plecy w pałąk. Wytrzymujemy kilka sekund, następnie obniżamy brzuch ku podłodze, podnosimy głowę i patrzymy na sufit. Ćwiczenie powtarzamy, głęboko oddychając, pięć razy.

Przyciąganie nóg
Kładziemy się na plecach, zginamy jedną nogę, ręce splatamy na kolanie i stopniowo przyciągamy kończynę do klatki piersiowej. W tej pozycji wytrzymujemy przez chwilę, powoli opuszczamy nogę i podciągamy w ten sam Poradnik medyczny domowe pogotowie sposób drugą. Powtarzamy dwadzieścia razy. Następnie ćwiczymy, przyciągając do piersi jednocześnie obie nogi. Takie ćwiczenie to nie tylko relaks dla mięśni, ale też delikatny masaż krążków międzykręgowych.

Ważna rada: Przy problemach z dolnym odcinkiem kręgosłupa nie poleca się skłonów z wyprostowanymi nogami i tzw. brzuszków - sprzyjają bolesnemu napięciu mięśni.

Łatwy automasaż
Ogrzewamy ręcznik żelazkiem, przekładamy za plecy, chwytając z przodu oba jego końce i przez 3 minuty rytmicznie przesuwamy - tak jakbyśmy się wycierali. Taki masaż wzmocni przeciwbólowy efekt ćwiczeń.

Ważna rada: Jeśli ból krzyża pojawił się nagle i wskutek jakiegoś ruchu, nie ćwiczymy! Zamiast tego przykładamy w okolice lędźwi zimny okład z kostek lodu owiniętych w ręcznik i kładziemy się w pozycji embrionalnej - to powinno złagodzić ucisk na nerwy kręgosłupa.

Zioła i minerały

Nacieranie olejkami eterycznymi, np. lawendowym, eukaliptusowym, miętowym. 5 kropli wybranego olejku dodajemy do łyżki zwykłego oleju (np. słonecznikowego) i taką miksturą masujemy bolące lędźwie. Olejki łatwo przenikają przez skórę, rozluźniają napięte mięśnie, zwiększają ich ukrwienie i ułatwiają regenerację.

Uwaga! Działają tylko naturalne olejki eteryczne (nie zaś syntetyczne, zapachowe), dostępne m.in. w aptece (ok. 8 zł/10 ml).

Solankowa kąpiel. Zawarte w solach uzdrowiskowych minerały wnikają do tkanek, pomagają leczyć choroby zwyrodnieniowe, nerwobóle, gościec. Do wanny z wodą o temp. 38- 42 °C wsypujemy sól, np. bocheńską, Epsom (tzw. sól gorzka) według przepisu na opakowaniu. Kąpiel powinna trwać ok. 20 minut. Najlepiej robić ją przed snem, który będzie przedłużeniem leczniczego zabiegu.

Napary jak leki przeciwzapalne

Z kwiatów wiązówki błotnej. To ziółko jest niczym roślinna aspiryna - zawiera związki salicylowe, które działają przeciwbólowo - zwalczają zapalenia, ale nie drażnią żołądka. Napar: łyżkę ziela zalewamy szklanką wrzątku, gotujemy 5 min, odstawiamy na 10 min. Pijemy 2-3 razy dziennie po jedzeniu.

Z korzenia hakorośli (tzw. czarciego pazura). Ta pustynna roślina ma silne działanie przeciwzapalne, porównywalne do kortyzonu (steryd). Napar: łyżkę suszu zalewamy 300 ml wrzątku i odstawiamy na noc. Rano gotujemy na małym ogniu 10-15 min. Pijemy w 3 porcjach w ciągu dnia, przed posiłkami.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje