Reklama

Witamina D – dlaczego warto o niej pamiętać?

Sezon jesienno-zimowy to czas, gdy w naszej strefie klimatycznej łatwo narazić się na niedobór witaminy D w organizmie. Długotrwały stan niedoboru może prowadzić do wielu poważnych schorzeń, jak: osteoporoza, osteomalacja, krzywica i depresja.

Witamina D jest nietypowym mikroelementem - choć organizm większość zapotrzebowania na nią wytwarza samodzielnie, jej niedobór jest bardzo częsty. Działa jak prohormon, wpływając na prawidłowe funkcjonowanie wielu układów w organizmie człowieka - m.in. kostnego, mięśniowego, immunologicznego. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym warto pamiętać o przyjmowaniu odpowiedniej dawki witaminy D.

Jak działa witamina D?

Witamina D jest kluczowa dla układu kostnego, odpowiada za prawidłowy rozwój i regenerację kości. Dlatego jest tak ważna szczególnie dla dzieci i osób starszych, a także dla osób po urazach. Niezbędna jest do prawidłowego przyswajania fosforu i wapnia, dlatego niedobór witaminy D powoduje także zachwianie gospodarki wapniowo-fosforowej. Substancja ta ma również działanie wspierające odporność i pośrednio działa antybakteryjnie. Może być pomocna podczas zwalczania próchnicy i stymulować prawidłową pracę wątroby. Niektóre badania wskazują także, że witamina D może zmniejszać ryzyko zachorowania na grypę - dlatego warto pamiętać o jej prawidłowej podaży szczególnie jesienią i zimą.

Reklama

Witamina D - objawy niedoboru

Objawy długotrwałej, niewystarczającej podaży witaminy D to w pierwszej kolejności: zmęczenie, apatia i złe samopoczucie psychiczne, utrata apetytu, osłabienie. Czasem mogą wystąpić także inne przykre dolegliwości, jak: zwiększone uczucie pragnienia, nadmierne pocenie się, wzmożone oddawanie moczu lub biegunka i wymioty. Niekiedy pojawiają się także ból głowy i oczu oraz świąd skóry. Te symptomy łatwo przegapić, pomylić z objawami innych chorób. Warto pamiętać także o tym, że jednym z pierwszych objawów braku witaminy D w organizmie może być obniżenie nastroju i ogólny spadek energii. Istnieje także związek pomiędzy stężeniem witaminy D w organizmie a zaburzeniami snu. Takie dolegliwości powinny być sygnałem do zwiększenia czujności i ewentualnego rozpoczęcia suplementacji lub w miarę możliwości zwiększenia ekspozycji skóry na słońce.

Kiedy warto suplementować witaminę D?

W okresie jesienno-zimowym niewielka ilość godzin słonecznych oraz niskie temperatury sprawiają, że nie jest możliwa wystarczająca ekspozycja skóry na promienie słoneczne. Co za tym idzie, organizm nie dostaje substancji koniecznych do samodzielnego wytworzenia witaminy D. Taka sytuacja może mieć jednak miejsce nie tylko jesienią i zimą, ale także w czasie słonecznych pór roku - przykładowo, wśród osób pracujących w zamkniętych pomieszczeniach, nie spędzających czasu na świeżym powietrzu. W takich wypadkach istnieje ryzyko, że zachodzi długotrwały niedobór witaminy D. Na skórną produkcję witaminy mogą też wpływać takie czynniki, jak: zanieczyszczenie powietrza, używanie kremów z filtrem, karnacja skóry, grubość tkanki tłuszczowej.  

materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: witamina d | witaminy | zdrowe kości

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy