Reklama

Reklama

Wyciskamy zdrowie!

Jesień jest wyzwaniem dla naszego systemu immunologicznego. Zmienna aura, zimne noce, krótszy dzień i mniejsza ilość promieni słonecznych – te czynniki osłabiają naszą odporność. Zamiast faszerować się szeroko reklamowanymi suplementami diety, sięgnijmy po prawdziwą skarbnice witamin i składników mineralnych: warzywa. Świeżo wyciskane soki warzywne to najlepszy zastrzyk zdrowia, jaki możemy zafundować sobie i swoim najbliższym.

Dlaczego soki warzywne są zdrowsze od owocowych?

Bazą soków, do których dziś zachęcamy, są warzywa. Skromniejszym dodatkiem z kolei owoce, które choć cenne odżywczo, zawierają dużo wyższe dawki fruktozy (cukru prostego). Dobrze wiemy, że zarówno dla zdrowia, jak i dobrej sylwetki trzeba ograniczać spożywanie cukru.

Soki owocowe powinny być na cenzurowanym, zdecydowanie bardziej niż owoce, które zjadamy w całości. Dlaczego? W procesie wyciskania soku niszczona jest struktura surowego włókna roślinnego (błonnika).

Błonnik ogranicza wchłanianie fruktozy i spłaszcza skoki glukozy we krwi - tak się dzieje, gdy zjadamy cały owoc. Dlatego czysto owocowe soki powinny być spożywane z umiarem, a diabetycy muszą zupełnie wykluczyć je z jadłospisu i postawić na wariant warzywny, ewentualnie z małym dodatkiem owocowym. 

Reklama

Zasady przygotowywania soku:

- wybieramy świeże, jędrne warzywa;

- myjemy je i obieramy tuż przed przystąpieniem do przygotowania soku;

- jeśli używamy wyciskarki wolnoobrotowej kroimy warzywa na małe części, jeśli sokowirówki nie rozdrabniamy warzyw bardziej, niż to konieczne (nie tracimy wówczas wyjątkowo ulotnych witamin, m.in. witaminy C);

- po wyciśnięciu mieszamy sok i pijemy najlepiej od razu;

- tuż przed wypiciem można dodać kilka kropel oliwy, tłuszcz pozwoli na optymalne wykorzystanie wartości odżywczych zawartych w soku (nie wpływa na walory smakowe);

- jeśli została nam część soku, przelewamy go do szklanych, ciemnych naczyń i przechowujemy w lodówce;

- oczywistym jest, że najwięcej zyskamy wypijając świeżo przygotowany sok, dlatego nie wyciskajmy więcej, niż potrzebujemy;

- sok pijemy małymi łykami, nie wcześniej niż dwie godziny po posiłku (inaczej możemy sprowokować dyskomfort trawienny);

- zgodnie z zasadami diety surowej jedynymi owocowymi dodatkami do soków warzywnych mogą być jabłka i cytryny. 


Pięć propozycji soków warzywnych:

1. Pięć - sześć marchwi, duży seler korzeniowy, trzy centymetry korzenia imbiru, dwa duże, soczyste jabłka, duży pęczek natki pietruszki, dwie cytryny.

2. Dwa soczyste buraki czerwone, trzy ząbki czosnku, osiem dużych liści jarmużu, trzy soczyste jabłka, trzy cytryny.

3. Dziesięć - dwanaście łodyg selera naciowego, trzy soczyste cytryny.

4. Osiem ogórków, dwie cytryny.

5. Sześć dużych pomidorów, pęczek świeżej bazylii, dwa ząbki czosnku. Pijmy soki regularnie i cieszmy się zdrową jesienią!

Ewa Koza, mamsmak.com

***

Hania ma 17 miesięcy i SMA1 - rdzeniowy zanik mięśni. Innowacyjna terapia genowa kosztuje ponad 9 milionów złotych. Środki potrzebne są jak najszybciej, bo warunkiem przystąpienia do leczenia jest rozpoczęcie go przed ukończeniem drugiego roku życia. Niestety, w prowadzonej od sześciu miesięcy zbiórce, nadal brakuje ponad czterech milionów złotych.

JEŚLI MOŻESZ, WESPRZYJ ZBIÓRKĘ: www.siepomaga.pl/haneczka

Przeczytaj historię Hani: Bez terapii genowej Hania nie ma szans. Pomóż dokończyć zbiórkę  

INTERIA.PL

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: soki warzywne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje