Nowa era czytania

W ostatnich latach rozwinęła się kultura czytania książek psychologicznych i motywacyjnych. Coraz częściej autorzy poradników chcą inspirować i motywować do większej produktywności. Są to często książki związane z podróżami, gotowaniem czy motywacją do pracy nad sobą.

Jeszcze kilka lat temu książki dawały relaks i oderwanie od codzienności. Dzisiaj często pomagają się kształcić, pracować nad charakterem i rozwijać wewnętrzne "ja". Czytanie zatem nabrało nowego znaczenia - nie chcemy już tylko przeżywać przygód z bohaterami książek, ale sami chcemy nimi być i tworzyć własną historię.

Reklama

Jednym z rodzajów wspomnianych wyżej książek są "self-help books", które pomagają na różne problemy psychiczne i inspirują ludzi na całym świecie. Na licznych blogach możemy śledzić losy ludzi, którym to właśnie te książki zmieniły życie. Pomagają one przy nieudanych związkach, otwarciu własnej firmy, motywacji do życia czy też spełnianiu marzeń i cieszeniu się z prostych czynności życiowych. Poniekąd zastępują one terapię. The British National Health Service (NHS) utworzyło specjalny program, w ramach terapii wykorzystującej książki, czyli tzw. biblioterapii: "Reading Well: Books on Prescription," w którym korzysta się z książek przynoszących pozytywne rezultaty zdrowotne.

W społeczeństwie brytyjskim cieszą się one ogromnym powodzeniem. Za opłatą można nawet dostać listę spersonalizowanych książek z prywatnej organizacji zwanej "The School of Life".

Takiego rodzaju książki spopularyzował amerykański doradca życiowy - Anthony Robbins. Motywuje on ludzi poprzez ukazywanie im własnych doświadczeń życiowych i wiedzy jaką posiadł. Przestawia tym samym sposób myślenia o 180 stopni, porywając przy tym miliony ludzi. Seria jego książek w mig stała się bestsellerem. Pierwszą z nich była "Unlimited power" (Nieograniczona siła), potem m.in. "Obudź w sobie olbrzyma" czy "Olbrzymie kroki". Obecnie o Tony'ego zabiegają prezesi największych korporacji na świecie.

- Kto zabrał mój ser?  - kolejna książka ukazująca prawdy życiowe, której bohaterami są zwierzęta - stała się niemalże kultowa i długo figurowała na liście bestsellerów poczytnych pism amerykańskich takich jak "New York Times" czy "USA Today". W oparciu o książkę powstał nawet specjalny program szkoleniowy CHEESE Experience, który obejmuje zarządy i grupy menedżerskie wielu międzynarodowych firm takich jak Kodak, Hewlett-Packard, IBM, Citibank, US Army, Xerox i wiele innych.

Problem z czytaniem jest taki: każdy może w dzisiejszych czasach zostać "pisarzem". W bestsellerach na półkach można znaleźć książki o modzie, podróżach czy kulinariach, a większość z nich jest napisana przez amatorów. Trzeba więc umiejętnie wybrać książkę, która spełni nasze oczekiwania i z której coś wyniesiemy. To samo tyczy się książek motywacyjnych. (PAP Life)

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje