Reklama

Reklama

Oczami radzieckiej zabawki. Antologia radzieckiego i rosyjskiego undergroundu

​Oczami radzieckiej zabawki to barwna opowieść o rosyjskiej alternatywnej scenie muzycznej od początków punk rocka i nowej fali aż po najnowsze produkcje z pogranicza hip-hopu, electro i innych stylów muzycznych.

Oczami radzieckiej zabawki to barwna opowieść o rosyjskiej alternatywnej scenie muzycznej od początków punk rocka i nowej fali aż po najnowsze produkcje z pogranicza hip-hopu, electro i innych stylów muzycznych. Z tekstów piosenek i ludzkich życiorysów, opisanych na tle społeczno-politycznej zawieruchy, wyłania się obraz współczesnej Rosji widzianej oczami pokolenia urodzonego w latach sześćdziesiątych, siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Autor opowiada o bohaterach radzieckiej i rosyjskiej offowej sceny muzycznej, notując na marginesie własne wspomnienia jako uczestnik i naoczny świadek wielu opisanych wydarzeń.

Reklama

Pionierska książka o podziemnym świecie, przeklętym czasie i nieugłaskanych artystach, o których nie chcieliśmy chyba nic wiedzieć, bo to działo się przecież u "kacapów". Na szczęście rockandrollowy archeolog Konstanty Usenko swoją misję wypełnienia białych plam w naszych mózgach wykonał lepiej niż Indiana Jones.

Michał Owczarek

Mogłem się domyślać, że w Związku Radzieckim punkowcy nie mieli łatwo. Nie spodziewałem się jednak, że aż tak ich gnębiono. Dopiero teraz zrozumiałem, czemu dla Rosjan byliśmy prawdziwym Zachodem. Książkę Konstantego Usenki czyta się jak świetną powieść.

Leszek Gnoiński

Usenko z wrażliwością muzyka tłumaczy całe tony tekstów radzieckich i rosyjskich kapel i dokłada rewelacyjne uwagi o przemianach obyczajowości, a nawet polityki w Rosji. "Zwykły, pojedynczy homo sovieticus - pisze - od dwudziestu lat utożsamiany ze wszystkim, co najgorsze w historii ludzkiej cywilizacji, chce wreszcie podnieść głowę". Podnosi ją. Zdziwicie się, jak znajomo wygląda jego twarz.

Paulus, wokalista zespołów Kinsky, Multicide, Partizan

Powiem krótko - Konstanty Usenko mi zaimponował. Efekt jego mrówczej pracy to lekcja do odrobienia dla tych, którzy interesują się muzyką, światem. Moje marzenie - usłyszeć to wszystko, o czym pisze...

Agnieszka Szydłowska

Autor jest nie tylko znawcą i propagatorem fenomenu rosyjskiego i radzieckiego undergroundu, ale też fantastycznym opowiadaczem, który przenosi nas do zadymionych sal prób, na ulice szarych miast, do komunałek, w których rodzi się sztuka przez brudne S. Usenko [...] odmalowuje całą tę nieznaną u nas historię tak, że chce się od razu posłuchać szalonego Mamonowa albo lirycznego Coja. To nie jest po prostu dobra książka - to jest książka niezbędna.

Pablopavo

Usenko zabiera nas w podróż na nieznany ląd i ani przez chwilę nie przestaje zdumiewać. Po lekturze nie będziecie mieli wątpliwości, że najprawdziwszy punk był na Syberii. Ta historia jest uniwersalna, pełna charakterów i emocji, jakich próżno szukać w naszych coraz bardziej plastikowych czasach. I co najważniejsze - aż kipi dziką energią, która wciąż jest zaraźliwa i inspirująca.

Rafał Księżyk

Konstanty Usenko (ur. 1977 w Warszawie) - wiolonczelista, muzyk wielu zespołów punkowych, nowofalowych i industrialnych (The Leszczers, Najakotiva, Super Girl Romantic Boys, 19 Wiosen), autor tekstów piosenek, producent, didżej, dziennikarz współpracujący m.in. z pismem "Lampa".

Dowiedz się więcej na temat: książka | Rosja | Underground

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje