Oczami radzieckiej zabawki. Antologia radzieckiego i rosyjskiego undergroundu
Oczami radzieckiej zabawki to barwna opowieść o rosyjskiej alternatywnej scenie muzycznej od początków punk rocka i nowej fali aż po najnowsze produkcje z pogranicza hip-hopu, electro i innych stylów muzycznych.
Pionierska książka o podziemnym świecie, przeklętym czasie i nieugłaskanych artystach, o których nie chcieliśmy chyba nic wiedzieć, bo to działo się przecież u "kacapów". Na szczęście rockandrollowy archeolog Konstanty Usenko swoją misję wypełnienia białych plam w naszych mózgach wykonał lepiej niż Indiana Jones.
Michał Owczarek
Mogłem się domyślać, że w Związku Radzieckim punkowcy nie mieli łatwo. Nie spodziewałem się jednak, że aż tak ich gnębiono. Dopiero teraz zrozumiałem, czemu dla Rosjan byliśmy prawdziwym Zachodem. Książkę Konstantego Usenki czyta się jak świetną powieść.
Leszek Gnoiński
Usenko z wrażliwością muzyka tłumaczy całe tony tekstów radzieckich i rosyjskich kapel i dokłada rewelacyjne uwagi o przemianach obyczajowości, a nawet polityki w Rosji. "Zwykły, pojedynczy homo sovieticus - pisze - od dwudziestu lat utożsamiany ze wszystkim, co najgorsze w historii ludzkiej cywilizacji, chce wreszcie podnieść głowę". Podnosi ją. Zdziwicie się, jak znajomo wygląda jego twarz.
Paulus, wokalista zespołów Kinsky, Multicide, Partizan
Powiem krótko - Konstanty Usenko mi zaimponował. Efekt jego mrówczej pracy to lekcja do odrobienia dla tych, którzy interesują się muzyką, światem. Moje marzenie - usłyszeć to wszystko, o czym pisze...
Agnieszka Szydłowska
Autor jest nie tylko znawcą i propagatorem fenomenu rosyjskiego i radzieckiego undergroundu, ale też fantastycznym opowiadaczem, który przenosi nas do zadymionych sal prób, na ulice szarych miast, do komunałek, w których rodzi się sztuka przez brudne S. Usenko [...] odmalowuje całą tę nieznaną u nas historię tak, że chce się od razu posłuchać szalonego Mamonowa albo lirycznego Coja. To nie jest po prostu dobra książka - to jest książka niezbędna.
Pablopavo
Usenko zabiera nas w podróż na nieznany ląd i ani przez chwilę nie przestaje zdumiewać. Po lekturze nie będziecie mieli wątpliwości, że najprawdziwszy punk był na Syberii. Ta historia jest uniwersalna, pełna charakterów i emocji, jakich próżno szukać w naszych coraz bardziej plastikowych czasach. I co najważniejsze - aż kipi dziką energią, która wciąż jest zaraźliwa i inspirująca.
Rafał Księżyk
Konstanty Usenko (ur. 1977 w Warszawie) - wiolonczelista, muzyk wielu zespołów punkowych, nowofalowych i industrialnych (The Leszczers, Najakotiva, Super Girl Romantic Boys, 19 Wiosen), autor tekstów piosenek, producent, didżej, dziennikarz współpracujący m.in. z pismem "Lampa".