Polacy nie przywiązują się do swojej firmy
Tylko ponad połowa Polaków jest przywiązana do firmy, w której pracuje i do wykonywanej pracy - wynika z badania TNS OBOP.
Z badania wynika ponadto, że Polacy są znacznie bardziej przywiązani do pracy, którą wykonują (44 proc.) niż do firmy, w której pracują (36 proc.). Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku (praca i firma) wyższy poziom przywiązania wykazują kobiety (odpowiednio 48 proc. i 40 proc.) niż mężczyźni (odpowiednio 41 proc. i 33 proc.).
We wszystkich objętych pomiarem krajach ponad połowę zatrudnionych stanowią osoby, które wykazują przywiązanie do wykonywanej pracy (57 proc.) i do firmy, w której pracują (51 proc.). 14 proc. spośród badanych pracowników to osoby zdecydowane na karierę, czyli przywiązani głównie do swojej pracy, ale nie do swojej firmy.
- Jeśli pracodawcy chcą efektywnie zarządzać swoimi pracownikami, powinni umieć zidentyfikować ich potrzeby oraz zrozumieć to, co ich motywuje, satysfakcjonuje i interesuje po to, aby mogli podtrzymać ich przywiązanie. Zazwyczaj pracodawcy zajmują się oszacowaniem postępów oraz satysfakcji swoich pracowników, ale rzadko badają to, jak ich zespół czuje się w firmie i jak bardzo jego poszczególni członkowie przywiązani są do swoich ról. Wydaje się, że obecnie dominującym trendem - i w Polsce, i w skali ogólnoświatowej - staje się większe przywiązanie pracowników do pracy, którą wykonują, niż do firmy, dla której pracują - komentuje wyniki badań Urszula Krassowska, dyrektor Działu Badań Społecznych i Politycznych TNS OBOP.
Z raportu wynika, że pracownicy z krajów zachodnich są bardziej zorientowani na karierę niż ci z regionu azjatyckiego. Francja, Holandia, Niemcy i Stany Zjednoczone mają największy procent pracowników "zorientowanych na karierę", podczas gdy Australia, Nowa Zelandia i Hong Kong odnotowuje najwyższy udział pracowników przywiązanych do firmy. Najniższy stopień przywiązania zarówno do wykonywanej pracy, jak i do firmy, w której pracują, charakteryzuje pracowników w Japonii (59 proc.), Korei (55 proc.) oraz Bułgarii (58 proc.). Natomiast osobami najbardziej przywiązanymi do pracy i firmy są Izraelczycy (59 proc.) oraz Norwegowie (57 proc.).
Kraje i regiony, które zostały objęte pomiarem: Argentyna, Australia, Belgia, Bułgaria, Czechy, Estonia, Finlandia, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Hong Kong, Węgry, Indie, Izrael, Japonia, Łotwa, Litwa, Malezja, Meksyk, Rosja, Holandia, Nowa Zelandia, Norwegia, Filipiny, Polska, Afryka Południowa, Korea Południowa, Szwecja, Tajwan, Tajlandia, Turcja, USA, Wietnam.