Ciąża – jak o siebie zadbać

W czasie ciąży organizm kobiety przechodzi w „stan odmienny". Pojawiają się reakcje ciała i psychiki, które mogą przyszłą mamę zaskakiwać. Dlatego też warto zrobić wszystko, by ciąża – choć nie zawsze jest czasem łatwym – przebiegła tak, by było nam po prostu... jak najprzyjemniej. W związku z tym należy o siebie odpowiednio zadbać. Zarówno jeśli chodzi o psychikę, jak i o fizyczność.

Pierwsze objawy ciąży, czyli wzrost temperatury ciała, powiększenie obwodu brzucha, zatrzymanie wody w organizmie, tkliwość i powiększenie piersi, zaparcia, nadwrażliwość na zapachy czy też mdłości mogą się pojawić już na samym początku ciąży (już od 3. tygodnia) i trwać przez trzy miesiące lub dłużej. Nie ma reguły co do tego, w którym tygodniu kobieta zacznie odczuwać dolegliwości i kiedy się one skończą. Jest to sprawa bardzo indywidualna. Jednak za każdym razem zmiany w organizmie kobiety są wręcz rewolucyjne, dlatego należy się z niektórymi "przypadłościami" oswoić, inne próbować zniwelować, a przede wszystkim: trzeba o siebie zadbać. Ciąża to czas niepowtarzalny, dlatego warto przeżyć go w jak najlepszy dla nas (i dla naszego malucha - te dwie kwestie są nierozerwalne) sposób.

Ciąża - jak się do niej przygotować

Brak miesiączki, test ciążowy potwierdzony potem podczas wizyty u lekarza często w świadomości kobiety są odbierane jako początek ciąży. I od tego momentu poświęcają swojemu stanowi szczególną uwagę. Jednak bardzo ważne jest, by do samej ciąży, jeśli ją planujemy, przygotować się wcześniej. Szczególną uwagę należy zwrócić na to, by dostarczać wraz z codziennym pożywieniem, a w razie konieczności także dzięki specjalnym suplementom, swojemu  organizmowi odpowiednie witaminy, minerały i inne składniki odżywcze. Nie od dziś wiadomo, że niezwykle istotna jest witamina D, kwasy omega-3 i kwas foliowy (zapobiega on wystąpieniu wady cewy nerwowej u dziecka). Istotne jest także to, by dieta była urozmaicona i pozbawiona używek (tak by organizm zdążył się oczyścić). Warto także pamiętać o przyjmowaniu odpowiedniej ilości płynów - dzięki odpowiedniemu nawodnieniu nasze ciało i skóra lepiej zniosą potem trudy ciąży.

Dbałość od pierwszego dnia

Objawy ciąży mogą co prawda nieźle w naszym życiu namieszać, jednak przeważnie nie towarzyszą większości kobiet przez cały czas trwania ciąży. W związku z tym, gdy nasz organizm już się ustabilizuje i przywyknie do nowego stanu, a my odzyskamy siły, warto jest poświęcić czas sobie. Na pewno zaprocentuje to dobrym samopoczuciem psychicznym, a to jest niezwykle istotne. Po pierwsze należy zadbać o odpowiednią aktywność fizyczną - szczególnie polecany są spacery i pływanie. Dzięki temu poprawią się krążenie i odporność, a jeśli lekarz nie będzie widział żadnych przeciwwskazań, warto jest postawić również na ćwiczenia, które przyniosą ulgę obciążonemu kręgosłupowi. Istotne jest też to, by aktywności dostosować do tego, jak bardzo ciąża jest zaawansowana. Sprawność na innym poziomie jest na początku ciąży, a na innym gdy jest to 22 tydzień ciąży czy 32 tydzień ciąży. Większość kobiet podczas ciąży normalnie zajmuje się domem czy chodzi do pracy - i oczywiście jest to zazwyczaj polecane przez ginekologa prowadzącego ciążę. Jednak należy pamiętać o tym, by podczas ciąży poświęcać więcej czasu na relaks i regenerację - tym bardziej, że w czasie ciąży może pojawiać się dość duża senność. Warto też unikać stresu.

Jak dbać o ciało w czasie ciąży

Czas w okresie ciąży wbrew pozorom płynie dość szybko, a termin porodu (który można obliczyć, wykorzystując kalkulator ciąży) zbliża się coraz bardziej. Dlatego też warto to 9 miesięcy przed pojawieniem się dziecka na świecie skutecznie wykorzystać, dbając o swoje ciało. Szczególną uwagę należy poświęcić włosom, które w okresie ciąży mogą ulec osłabieniu, nawilżaniu skóry piersi i brzucha (pomoże to zapobiec rozstępom) oraz pielęgnacji przeciążonych stóp przy użyciu maści chłodzących. 

Dowiedz się więcej na temat: ciąża | dziecko | poród | niemowlęta | zdrowie | rodzice | badania | mama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje