Co robić w przypadku odwołanego lotu? Jakie mamy prawa?
Artykuł sponsorowany
Odwołanie lotu może negatywnie wpłynąć na realizację wakacyjnych lub biznesowych planów. Niestety, często wynika ono z zaniedbań ze strony linii lotniczych. W takim przypadku istnieje możliwość ubiegania się o wysokie odszkodowanie.
Podstawa prawna ubiegania się o odszkodowanie za anulowany lot
Podstawę prawną do ubiegania się o odszkodowanie za odwołany lot stanowią prawo cywilne oraz prawo Unii Europejskiej, a konkretniej Rozporządzenie (WE) nr 261/2004, które definiuje prawa pasażera i reguluje wspólnotowe reguły odpowiedzialności przewoźników lotniczych za odwołane, opóźnione lub przyśpieszone loty, oraz za odmowę wpuszczenia pasażera na pokład, gdy przyczyną odmowy jest overbooking.
Jakiej wysokości jest odszkodowanie za odwołany lot?
Kwota odszkodowania za anulowany lot zależy od dystansu, na którym odbywał się lot, czyli lokalizacji miejsca docelowego. Na przykład, w przypadku odwołanego lotu na terenie Unii Europejskiej, którego trasa wynosi powyżej 1500 km, przysługuje Ci odszkodowanie w wysokości 400 euro. Dokładne kwoty odszkodowania za odwołany lot są następujące:
- 250 Euro/pasażer - lot poniżej1500 km
- 400 Euro/pasażer - lot od 1500 km na terenie UE
- 400 Euro/pasażer - lot od 1500 km do 3500 km
- 600 Euro/pasażer - lot powyżej 3500 km
Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby móc ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot?
Aby móc zgłosić roszczenie do linii lotniczych, muszą zostać spełnione poniższe warunki:
- Wina odwołania lotu jest po stronie linii lotniczych i nie jest związana z nadzwyczajnymi okolicznościami.
- Linia lotnicza poinformowała pasażerów o odwołaniu lotu na krócej niż 14 dni przed planowaną datą lotu.
Odszkodowanie za odwołany lot przysługuje jedynie w przypadku, gdy odwołanie jest bezpośrednią konsekwencją zaniedbań przewoźnika lotniczego. W takiej sytuacji linie lotnicze są zobowiązane do wypłaty odszkodowania pasażerom, którzy ponieśli szkodę.
Jakie są obowiązki linii lotniczych przy odwołaniu lotu?
Warto pamiętać, że w przypadku odwołania lotu, linie lotnicze mają określone obowiązki względem pasażerów feralnego rejsu. Przewoźnik lotniczy powinien bowiem:
- Poinformować pasażerów znajdujących się na lotnisku o planowanym odwołaniu lotu.
- Umożliwić pasażerom skorzystanie z telefonu lub wysłanie wiadomości e-mail.
- Zapewnić pasażerom bilety na lot zastępczy, który powinien odbyć się w możliwie jak najkrótszym terminie.
- Zorganizować wyżywienie, nocleg oraz transport między lotniskiem a hotelem.
W przypadku, w którym linie lotnicze nie wykonają danych akcji, możesz ubiegać się o zwrot kosztów dodatkowych poniesionych w związku z odwołanym lotem. Zachowaj w tym celu wszystkie paragony i dowody poniesionych wydatków.
Co zrobić, aby móc ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot?
Gdy dowiadujesz się o odwołaniu lotu, ważne jest podjęcie kilku kroków.. Przede wszystkim, postaraj się zdobyć informacje dotyczące przyczyny odwołania lotu. Nie podpisuj też żadnych dokumentów przedstawianych Ci przez linie lotnicze, ponieważ może to pozbawić Cię prawa do odszkodowania.
Aby móc złożyć wniosek o odszkodowanie za odwołany lot, potrzebujesz określonych dokumentów. Wśród nich najważniejsze są:
- Numer lotu, którego dotyczy wniosek.
- Nazwy portów lotniczych - startowego i końcowego.
- Któryś z następujących dokumentów: bilet lotniczy, karta pokładowa lub potwierdzenie rezerwacji, które może być w wersji papierowej lub elektronicznej.
Pamiętaj, że prawo jest po Twojej stronie, a przewoźnik lotniczy ma obowiązek wypłacić należne Ci odszkodowanie.
Artykuł sponsorowany