Czas spędzany przed ekranem nie powinien być dla dziecka nagrodą
Uzależnienie możliwości korzystania z urządzeń elektronicznych od zachowania dziecka sprawia, że ostatecznie spędza ono więcej czasu przed ekranem komputera, smartfona czy telewizora – wynika z badania zamieszczonego w „BMC Obesity”.
Według naukowców z Uniwersytetu Guelph (Kanada) rodzice, którzy pozwalają dziecku na korzystanie z urządzeń elektronicznych w przypadku dobrego zachowania i zakazują tej czynności w sytuacji niewłaściwego postępowania, tak naprawdę tylko zachęcają pociechę do tego rodzaju aktywności. W konsekwencji młody człowiek spędza przed ekranem komputera lub telewizora znacznie więcej czasu.
- Podobnie nie powinniśmy używać słodkich przekąsek jako nagrody, bo to zwiększa ich atrakcyjność. Jeśli słodkie jedzenie jest nagrodą, dziecko przestaje lubić marchewkę, a zaczyna lubić ciasto. Tak samo jest z czasem spędzanym przed ekranem - przekonuje badaczka prof. Jess Haines.
W badaniu uczestniczyło 62 dzieci w wieku od 18 miesięcy do 5 lat oraz ich rodzice. Specjaliści pytali opiekunów, ile czasu spędzają oni przed ekranem komputera i innych tego typu urządzeń w tygodniu i w weekendy, a także ile czasu spędzają przed takimi urządzeniami ich dzieci oraz w jaki sposób jest to kontrolowane.
- Chcieliśmy dowiedzieć się, jaki wpływ mają metody stosowane przez rodziców na czas spędzany przed ekranem przez ich pociechy, bo w tym wieku kształtują się nawyki i przyzwyczajenia, które mogą utrzymać się przez całe życie - komentuje inna badaczka dr Lisa Tang.
Okazało się, że maluchy spędzały przed ekranem przeciętnie około 1,5 godziny w tygodniu i ponad 2 godziny w weekendy. Korzystały z urządzeń elektronicznych tym więcej, im więcej korzystali z nich ich rodzice, zwłaszcza matki. Jeśli możliwość spędzenia czasu przed ekranem była traktowana jako nagroda, dzieci przesiadywały w weekendy przed komputerem lub telewizorem średnio o około 20 minut dłużej. Zgubne było też pozwalanie dzieciom na oglądanie telewizji lub bawienie się smartfonem podczas posiłku.
Według Canadian Sedentary Behaviour Guidelines dzieci w wieku przedszkolnym powinny spędzać przed ekranem maksymalnie niecałą godzinę dziennie, a maluchy poniżej drugiego roku życia nie powinny w ogóle mieć kontaktu z taką technologią. Przesiadywanie przed urządzeniami elektronicznymi zwiększa ryzyko otyłości i wiąże się z upośledzeniem umiejętności społecznych, a także gorszymi wynikami w szkole na późniejszym etapie życia.