Jak skutecznie motywować nastolatka?
Nastolatkowie uczą się w oparciu o wzmocnienia pozytywne. Na kary i ewentualne konsekwencje alternatywnych działań reagują słabiej niż dorośli – wynika z badania zamieszczonego w czasopiśmie „PLOS Computational Biology”.
Naukowcy z University College London (W. Brytania) wykazali, że osoby w wieku nastoletnim mają odmienną strategię uczenia się niż osoby dorosłe. Podczas gdy dorośli do optymalizacji swoich działań wykorzystują zarówno nagrody, jak i kary, oraz informacje związane z dokonywaniem alternatywnych wyborów, młodzież bazuje tylko na nagrodach (wzmocnieniach pozytywnych).
Uczestnicy badania - 18 osób w wieku 12-17 lat oraz 20 osób w wieku 18-32 lata - oglądali abstrakcyjne symbole i mieli za zadanie w każdej rundzie wybrać jeden z nich. Niektóre symbole wiązały się z możliwością otrzymania nagrody, inne z ryzykiem ukarania, a jeszcze inne nie pociągały za sobą żadnych konsekwencji.
Obie grupy badanych szybko nauczyły się, które symbole przynoszą im korzyści w postaci nagrody. Jednak tylko osoby powyżej 18. r.ż. zdawały się wyciągać wnioski również z doświadczeń o charakterze negatywnym. Nastolatkowie gorzej niż dorośli radzili sobie z unikaniem kar.
"W przeciwieństwie do dorosłych, nastolatkowie nie są zbyt dobrzy w modyfikowaniu swoich działań w taki sposób, by uniknąć kary. To sugeruje, że systemy wychowania oparte raczej o nagrody, a nie kary, mogłyby skuteczniej oddziaływać na tę grupę wiekową" - komentuje koordynator badania dr Stefano Palminteri.
W dodatku dorośli lepiej uczyli się na podstawie informacji o potencjalnych konsekwencjach alternatywnych wyborów, czyli informacji o tym, co stałoby się, gdyby wybrali inny symbol. Młodzież w ogóle nie brała tego typu wskazówek pod uwagę.
"Wykazaliśmy, że nastolatkowie i dorośli uczą się w odmienny sposób, co powinno zostać uwzględnione w systemie edukacji" - dodaje dr Palminteri.