Reklama

Odmłodzeni dzięki dzieciom

Osoby posiadające dzieci czują się 10 lat młodziej, niż wskazuje ich metryka. Wyniki Badania „Młodość ducha i kochanie życia” przeprowadzonego z okazji 80-lecia marki Tymbark.


Czy ty też czujesz się młodziej niż wskazuje twoja metryka? Przyjemność w życiu sprawia ci spędzanie czasu z rodziną oraz twoja pasja? Bogate życie towarzyskie i seks są dla ciebie źródłem radości? Jeśli odpowiedź na te pytania brzmi twierdząco, to oznacza, że najprawomocniej jesteś osobą młodą duchem. Blisko 70 proc. Polaków czuje się młodsza o co najmniej 10 lat, a zachowanie młodości ducha jest ważne dla aż 85 proc. z nas. Młodsze duchem najczęściej czują się kobiety, osoby z wyższym wykształceniem i posiadające dzieci - wynika z badania Maison & Partners[1] na zlecenie marki Tymbark.

Reklama

Metryka nie wpływa na nasze życie

Młodość ducha jest przez Polaków rozumiana jako postawa wobec życia, która charakteryzuje się optymizmem, radością, energią i otwartością. Kobietom nie kojarzy się ona z konkretnymi przyjemnościami, aż 45 proc. z nich uważa, że jest to dzielenie się swoją radością i szczęściem z innymi, 43% z cieszeniem się małymi przyjemnościami. Rodzina oraz własne pasje i hobby są najważniejszymi źródłami radości w życiu we wszystkich grupach wiekowych. Badanie zrealizowane na zlecenie Tymbark z okazji 80-lecia marki pokazuje, że zadowolenie z życia Polaków nie zależy od ich wieku. Ponad 80 proc. Polaków czuje się młodziej niż wskazuje na to ich wiek, a aż 70 proc. z nas czuje się młodziej o co najmniej 10 lat. Podejście Polek do młodości ducha potwierdza jedna z uczestniczek badania Tymbark (najmłodsze zbadane pokolenie), która opisuje to pojęcie jako: "Bycie pewnym siebie, patrzenie pozytywnie w przyszłosć. Stawianie sobie wyzwań, posiadanie planów i realizowanie się". Aż 78 proc. badanych nazwałoby siebie osobą kochającą życie - osoby posiadające dzieci kochają życie średnio na 4,05 (w skali 1-5), podczas, gdy bezdzietni tylko na 3,73. Większość zbadanych przez Tymbark osób ma raczej optymistyczne podejście do życia, średni wskaźnik optymizmu wśród Polaków po 30. roku życia wynosi 3,5 (w skali 1-5). Kobiety też znacznie silniej (48%) niż mężczyźni (41%) rozumieją pojęcie młodości ducha jako pozytywne nastawianie do życia. Najstarsze pokolenie, silniej niż inne grupy wiekowe, upatruje źródła radości życia w relacjach z ludźmi, osoby w wieku 45-60 lat w życiu zawodowym, natomiast 30-latkowie przyznają, że związki intymne sprawiają im najwięcej radości. Młodość ducha to nie tylko konkretne czynności, ale w głównej mierze umiejętność dzielenia się swoją radością i cieszenia się życiem. Z młodością ducha najmocniej identyfikują się Polacy po 60. roku życia - tak widzą siebie i chcą być postrzegani przez innych.


- Współcześnie coraz bardziej zacierają się granice wieku metrykalnego i coraz mniejsze znaczenie mają role społeczne przypisywane w przeszłości osobom w różnym wieku. Jeszcze 30-40 lat temu były określone reguły dotyczące tego co wypada osobie młodej, a co starszej. Obecnie różnice te coraz bardziej się zacierają, a coraz większe znaczenie ma wiek psychologiczny i radość życia. Osoby pozytywnie nastawione do życia, niezależnie od metrykalnego wieku są bardziej optymistyczne, mają więcej energii, pomysłów na swoje życie i pasji. Co może być zaskakujące dla wielu osób, przeprowadzone na zlecenie marki Tymbark badanie pokazało, że często osoby starsze potrafią czerpać więcej radości z życia niż niejeden 30-latek" - komentuje Dominika Maison, President & Chief Science Partner w domu badawczym Maison & Partners.


Współcześni 30-latkowie żyją w biegu. Szybkie tempo ich życia przejawia się w dwóch aspektach życia - zawodowym lub rodzinnym. Przywiązują oni bardzo dużą wagę do pracy, jeśli nie mają dzieci, a ich czas wolny jest nastawiony na własne przyjemności. Średnie pokolenie Polaków to osoby z dorosłymi dziećmi o ustabilizowanej sytuacji zawodowej. Dzięki temu jego przedstawiciele mają czas powrócić do pasji z czasów młodości lub odnaleźć nowe zainteresowania. Podobnie jak osoby w wieku 30-44 lat najstarsze pokolenie Polaków, po 60. roku życia dzieli się na dwa typy. Osoby nastawione na samorozwój, spełnianie marzeń i robienie rzeczy dla siebie oraz skupione na rodzinie i wnukach.


- O subiektywnej jakości naszego życia decyduje wiele czynników, różnych w różnym wieku, u kobiet i mężczyzn, mieszkańców wielkich metropolii i wsi, przedstawicieli różnych zawodów z różnym wykształceniem. Zrealizowane na zlecenie marki Tymbark badania pokazują, że ważnymi aspektami są wiek, płeć, miejsce zamieszkania, sytuacja rodzinna i przyjaciele. Według teorii potrzeb, o szczęściu człowieka decyduje osiąganie przez niego tego, czego mu najbardziej brakuje. Polakom najbardziej brakowało pieniędzy i w miarę jak się bogacili przez ostatnie dwadzieścia kilka lat rosło ich zadowolenie z życia. Ale dzisiaj, gdy już potrzeby materialne są w miarę zaspokojone, na plan pierwszy wysuwać zaczynają się inne potrzeby -- związane ze zdrowiem, stylem życia i dobrymi relacjami społecznymi. Można stwierdzić, że osoby szczęśliwe to te, którym się dobrze wiedzie w najważniejszych dla nich dziedzinach życia, ale też - trzeba dodać - że szczęśliwi mają znacznie większą szansę na powodzenie niż nieszczęśliwi. Szczęśliwsi są zdrowsi, żyją dłużej, mają więcej przyjaciół i łatwiej odnajdują drugą połowę. Warto zatem zachować pogodę ducha w każdym wieku" - mówi prof. Janusz Czapiński, psycholog społeczny.

- Tymbark, jako marka z 80-letnim doświadczeniem, jest doskonałym przykładem, że metryka nie decyduje o zachowaniu młodości ducha. Widzimy, że nawet małe przyjemności - czas spędzony z naszymi bliskimi, wspólne posiłki, pasje, czy aktywność fizyczna - pozwalają zachować ten błysk w oku, który cechuje osoby kochające życie. Tymbark wie i rozumie, jak pomóc Polakom zachować młodość ducha, ponieważ już od 80 lat, towarzyszy kolejnym pokoleniom w smakowaniu życia oraz dzieleniu się szczęściem i radością z najbliższymi" - podsumowuje badanie Dorota Liszka, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej Grupy Maspex Wadowice.

[1] Badanie jakościowe i ilościowe zrealizowane na zlecenie marki Tymbark w maju 2016 roku na losowo-kwotowej reprezentatywnej (pod względem demograficznym) próbie Polaków w wieku powyżej 30 lat; N=1000 osób w 3 grupach wiekowych: 30-44 lata, 45-60 lat oraz powyżej 60. roku życia.

materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: rodzina
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy