Poradnik edukacyjny dla rodziców sześciolatków
Od 1 września 2009 roku nie ma "zerówek" jako wyodrębnionego etapu edukacyjnego, a naukę w I klasie mogły rozpocząć te sześciolatki, które wcześniej przez rok chodziły do przedszkola lub otrzymały pozytywną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej.
"Dopiero w 2012 roku rozpoczęcie nauki w wieku sześciu lat będzie obowiązkowe dla wszystkich dzieci" - zaznaczyła Lipszyc.
Liczba 6-latków na terenie Warszawy to ok. 14 tys., liczba miejskich przedszkoli wynosi ponad 320, a publicznych szkół podstawowych - ponad 170.
Ratusz zwraca uwagę, że do 2012 r. - w okresie przejściowym - rodzice decydują, czy posłać dziecko do I klasy, czy do oddziału przedszkolnego. Podjęcie tej decyzji nie jest łatwe, może budzić wiele pytań i wątpliwości. Ułatwieniem w podejmowaniu decyzji ma być m.in. poradnik "Zanim sześciolatek pójdzie do szkoły".
"Rodzice nie wiedzą, że ta pierwsza klasa różni się od pierwszej klasy sprzed np. dwóch lat" - tłumaczyła. Jak dodała, autorzy informują też rodziców, w jaki sposób warszawskie szkoły zostały przygotowane na to, by przyjąć sześciolatki w swoje mury.
Kiedy dziecko osiąga tzw. gotowość szkolną? Wtedy, gdy "jest odpowiednio przygotowane do rozpoczęcia nauki czytania, pisania i liczenia; nawiązuje dobre relacje z rówieśnikami; samodzielnie planuje działania i pokonuje trudności" - odpowiadają autorzy książeczki.
Istotnym warunkiem osiągnięcia gotowości szkolnej jest też prawidłowy rozwój fizyczny dziecka - dodają.
W poradniku zamieszczono wiele ćwiczeń testowych, które dzieci mogą wykonać pod nadzorem rodzica. Można dzięki nim sprawdzić na przykład, czy: dziecko zna podstawowe kolory i figury geometryczne, orientuje się w przestrzeni; rozumie i zapamiętuje polecenia; nie ma trudności z prawidłowym trzymaniem kredki; potrafi prawidłowo rozpoznać i nazwać dźwięk.
Aby poziom "rozwoju procesów emocjonalno-społecznych" u dziecka gwarantował mu osiągnięcie gotowości szkolnej, dziecko - jak czytamy w książce - powinno m.in.: szybko odnajdywać się w grupie, liczyć się z potrzebami kolegów, słuchać innych bez przerywania im wypowiedzi, przyjmować komunikat kierowany do grupy jako adresowany do siebie, panować nad emocjami.