Trudny czas dojrzewania
Nastolatki jednego dnia mogą doświadczać intensywnych i zupełnie przeciwstawnych uczuć: euforii i przygnębienia, poczucia przynależności do grupy rówieśniczej i poczucia wykluczenia z niej, entuzjazmu i zniechęcenia, brawury i lęku, wiary w siebie i zwątpienia we własne możliwości. Odczuwają silny stres, ponieważ brakuje im umiejętności potrzebnych do radzenia sobie z przytłaczającymi emocjami oraz nawiązywania satysfakcjonujących relacji.
Przedstawiony w książce pt. "Trudny czas dojrzewania" model pracy z młodzieżą (DNA-V) łączy założenia terapii akceptacji i zaangażowania oraz psychologii pozytywnej z najnowszą wiedzą naukową na temat procesów rozwojowych.
Jest to całościowy program pokazujący, jak pomóc młodym ludziom odkryć i rozwijać własne mocne strony, radzić sobie z trudnymi emocjami oraz przełamywać negatywne wzorce myślenia. Zaprezentowane narzędzia pomagają wykształcić umiejętności psychologiczne, które pozwolą młodym osobom zaangażować się w działania zgodne z własnymi wartościami, osiągnąć stawiane sobie cele, w pełni zrealizować swój potencjał oraz zbudować pozytywne relacje z rówieśnikami i rodziną. Umiejętności te ułatwią im przejście przez trudny okres dojrzewania.
Zaprezentowana wiedza została zilustrowana przykładami i opisami przypadków. Książka zawiera zestaw przydatnych materiałów, takich jak formularze i karty pracy, a także ćwiczenia i rady dotyczące dostosowania technik do indywidualnych potrzeb nastolatka. Autorzy wyjaśniają też, jak zorganizować pracę w dużych grupach i klasach szkolnych. Niniejsza książka to nieocenione źródło wiedzy dla psychologów, psychoterapeutów, nauczycieli i pedagogów oraz dla każdego, komu leży na sercu dobro młodzieży.
- Książka zapewnia kompleksowe wsparcie wszystkim specjalistom pracującym z młodymi ludźmi. Jest źródłem rzetelnej wiedzy na temat funkcjonowania umysłu i emocjonalności, a także praktycznych technik pracy, które pomagają rozwijać kluczowe umiejętności psychologiczne służące odkrywaniu tego, co jest w życiu istotne, wspierające zdrowy rozwój oraz pomagające budować wartościowe relacje społeczne - Hubert Czupała psychoterapeuta, przewodniczący Association for Contextual Behavioral Science Polska.
- Młodość niesie ze sobą ogromny potencjał. Zapewne w całym naszym życiu nie będziemy doświadczać tak wiele, czuć tak mocno, odważać się na tak dużo, jak wtedy, gdy jesteśmy młodzi. Model DNA-V jest odpowiedzią na pytanie, jak pomóc nastolatkom skutecznie nawigować pośród intensywnych emocji, myśli i przeżyć. Dostarcza konkretnych narzędzi, które pomagają nie tylko przejść przez okres dorastania, ale również wzrastać - Joanna Steinke-Kalembka psycholog, autorka bloga edukowisko.pl.
- Lektura książki na każdym kroku utwierdza w przekonaniu, że autorzy są nie tylko świetnymi teoretykami i praktykami, ale przede wszystkim są mądrzy, a dzięki swojej mądrości trafiają w sedno, jeżeli chodzi o charakterystykę młodego człowieka. Iście Korczakowskie traktowanie przez nich nastolatka w sposób najbardziej adekwatny z możliwych, czyli jako takiego samego człowieka, jakim jest każdy z nas, połączone z naukową świadomością specyfiki wyróżniającej adolescentów, jest świętym Graalem owocnej pracy z młodzieżą. A wszystko to okraszone jest nie tylko świetnymi metaforami oraz propozycjami wielu ćwiczeń, ale przede wszystkim jakże życiową mądrością, która zamiast zwalczać - proponuje kanalizować, zamiast protekcjonalizmu - sugeruje bycie rozumiejącym, zamiast postrzegać młodych tylko jako uczniów - uświadamia, że warto traktować ich także jak nauczycieli - Przemysław Staroń, nauczyciel Roku 2018, psycholog w Zakładzie Psychologii Wspomagania Rozwoju USWPS w Sopocie, trener w Centrum Rozwoju Jump.
O autorach: Dr Louise Hayes - psycholog kliniczny, pracownik naukowy University of Melbourne oraz Orygen Youth Health. Jako pierwsza zaadaptowała terapię akceptacji i zaangażowania dla potrzeb pracy z młodzieżą. Prowadzi badania nad skutecznością ACT w przypadku nastolatków oraz szkolenia z tego podejścia terapeutycznego dla specjalistów z całego świata. Jest współautorką książki W pułapce myśli - dla nastolatków.
Dr Joseph Ciarrochi - profesor psychologii na University of Western Sydney, pionier w dziedzinie badań nad terapią akceptacji i zaangażowania, a także uznany trener tego podejścia terapeutycznego. W 2011 roku otrzymał prestiżową nagrodę Australian Research Council Future Fellow. Jest autorem ponad 90 artykułów, książek i rozdziałów w książkach, w tym współautorem poradników W pułapce myśli - dla nastolatków i Pożegnaj wagę. Jak wykorzystać techniki ACT w odchudzaniu i utrzymaniu wymarzonej sylwetki.