Jak wydawać polecenia?
Jesteś kierownikiem i masz problem ze swoimi podwładnymi? Nie chcą wykonywać twoich poleceń lub wykonują je bardzo niechętnie? Jeśli chcesz uniknąć nieprzyjemnej atmosfery z tym związanej, dowiedz się, jak umiejętnie wydawać polecenia swoim pracownikom. Jest to umiejętność potrzebna każdemu, kto zarządza pracą grupy ludzi. Kwalifikacje kierownictwa można mierzyć przede wszystkim sposobem zarządzania.
Polecenia zawsze powinny być wypowiedziane miłym i uprzejmym tonem. W ten sposób przełożony wyraża szacunek dla swojego pracownika oraz dla jego umiejętności. Jeśli polecenia wydawane są ze złością lub niemiłym, obraźliwym dla pracownika tonem wówczas praca najprawdopodobniej zostanie wykonana niedbale. Na dłuższą metę nieprawidłowe wydawanie poleceń może się skończyć nawet odejściem pracownika. Szacunek jest tutaj podstawą.
Bardzo istotne jest, aby przełożony jak najczęściej używał słów "dziękuję" oraz "proszę". Oczywiście wielu przełożonych uważa te słowa za zbyteczne, ponieważ praca i wykonywanie poleceń należy do obowiązków pracowników, jednak brak szacunku do pracy podwładnego odzwierciedli się jego odejściem do konkurencji. Nikt nie lubi być traktowany jako czyjś sługa. Pamiętajmy, że człowiek znający zasady dobrego wychowania zawsze używa tych prostych słów: "proszę" i "dziękuję".
Do każdego ze swoich pracowników należy się zwracać po imieniu np. "Janku", "Panie Janku". Pracownik z pewnością doceni fakt, że znamy jego imię oraz poczuje się bardziej związany z firmą.
Często się jeszcze zdarza, że przełożony zwraca się do niektórych kobiet "panienko" itp. Jest to niegrzeczne, obraźliwe i świadczy o naszym braku wychowania.
Polecenia koniecznie muszą być zrozumiałe i konkretne, tak aby nie powstały nieporozumienia podczas ich wykonywania.
Polecenia muszą być uzasadnione. Dzięki uzasadnieniu pracownik ma możliwość lepiej zapoznać się z zasadami pracy w firmie. Wszystkim działaniom człowieka zawsze towarzyszy pewien cel. Jeśli cel jest nieznany wówczas działanie, w tym przypadku praca może nie być w pełni efektywna. Dzięki uzasadnieniom pracownik dodatkowo może nam wskazać pewne luki w zadaniu oraz zaproponować jego lepszy sposób rozwiązania.
Jeśli to możliwe ze względów zawodowych, każdy pracownik w firmie powinien sam organizować sobie pracę. Dzięki temu jego praca będzie bardziej efektywna oraz on sam będzie czuł się bardziej odpowiedzialny za wykonaną pracę.