Telemarketing: Jak nie dać się oszukać?

Jeszcze kilka lat temu powszechnym problemem było nękanie nas przez telemarketerów. Niektórzy oferowali różne usługi telekomunikacyjne, a inni zapraszali np. na pokazy zabiegów leczniczych. Wiele zmieniło się wraz z wejściem w życie RODO - nasze dane osobowe są bardziej chronione, a tym samym takich połączeń jest zdecydowanie mniej. Jednak mimo nowych rozwiązań prawnych, konsultanci stosują fortele i luki w prawie, które skrzętnie wykorzystują – czasami na naszą niekorzyść. Jak się przed nimi chronić? O tym dowiesz się z artykułu.

Konsultantka
Konsultantka ©123RF/PICSEL
Awaryjne etui na okulary i telefonInteria DIY

Telemarketing a RODO

Telemarketerzy
©123RF/PICSEL

Wejście w życie RODO teoretycznie ukróciło część praktyk, które były nagminnie stosowane przez konsultantów telefonicznych. Jednak w praktyce nadal możemy otrzymywać telefony, które zachęcają nas do skorzystania np. z zakupu garnków w atrakcyjnej cenie, bądź ze skorzystania z zaproszenia na prezentację akcesoriów codziennego użytku. Ponadto zawierając umowę na usługi telekomunikacyjne (internet, telefon, telewizja), często otrzymujemy telefoniczne informacje od operatorów o promocjach na dodatkowe pakiety, bądź jesteśmy informowani o kończącej się umowie. Czy jednak takie praktyki są zgodne z prawem? Otóż nie zawsze, dlatego często popełniamy błędy, które sprytni telemarketerzy szybko wychwytują.

Czy takie rozmowy są zgodne z prawem?

Niektórzy abonenci często skarżą się, że otrzymują telefony od swoich operatorów. Czy zatem takie praktyki są zgodne z RODO? Owszem, jednak wcześniej abonent musi wyrazić wyraźną zgodę na fakt, że dany podmiot ma możliwość kontaktu i prezentację ofert marketingowych. Jeśli nie masz pewności, czy w systemie widnieje wyraźny sprzeciw, zapytaj o to konsultanta. Pamiętaj, że w dowolnym momencie możesz wycofać takie zgody – ich konsekwencją będzie kategoryczny brak kontaktu ze strony danej firmy.

Losowanie numeru – ogromne nadużycie

Wybieranie numeru
©123RF/PICSEL

Niektórzy - mimo wejścia w życie RODO - nadal są bombardowani połączeniami telefonicznymi, które inicjowane są przez nieznane nam firmy. Mając podejrzenie o nieuczciwej praktyce danego podmiotu, poproś o informacje, jakie jest źródło uzyskania przez niego twojego numeru. Niech nie zwiedzie cię argumentacja konsultanta, że numer został wylosowany albo wygenerowany przez komputer. Ten ciąg cyfr jest również daną osobową – możesz podczas rozmowy poprosić o usunięcie swojego numeru z bazy i tym samym zaprzestania dalszego kontaktu. Pamiętaj, że nie musisz się przedstawiać – chroń swoje dane osobowe.

Zawieranie umów na usługi

Kiedy zbliża się koniec umowy zawartej na usługi abonamentowe, to często dostajesz nawet kilka telefonów dziennie z taką informacją. Za każdym razem konsultant zapewnia o tym, że została przygotowana dla ciebie nowa, korzystna oferta. Prawdopodobnie będzie cię przekonywał do zawarcia umowy na odległość, czyli przez telefon. Nawet jeśli początkowo będziesz mieć opory przed takim rozwiązaniem, to na pewno miły głos w słuchawce przedstawi ci same potencjalne korzyści. Pamiętaj, że nie musisz się na wszystko zgadzać. Jeśli to, co przedstawia ci pracownik firmy wydaje ci się interesujące, to poproś o przesłane pełnej propozycji na maila – wtedy będziesz mógł przeanalizować ją na spokojnie i podjąć słuszną decyzję. Zawsze też możesz udać się do punktu stacjonarnego w dogodnym dla ciebie terminie i zapytać o aktualne promocje.

Nagrywanie rozmów: Czy musimy się na nie godzić?

Słuchawki
©123RF/PICSEL

Często zdarza się, że podczas rozmowy z konsultantem jesteśmy informowani o fakcie nagrywania rozmowy telefonicznej. Pamiętaj, że nie musisz się godzić na jej nagrywane. Wtedy konsultant pożegna się i zakończy rozmowę. Jednak nie zawsze o fakcie rejestrowania rozmów musimy być informowani. Podpisując umowę z operatorem, otrzymujemy regulamin usług, w którym musi być zawarta stosowna informacja. Wiele osób nie jest jednak świadoma, jaki jest sens ich nagrywania. Nie trzeba wpadać w panikę – prowadzone są one po to, by utrzymywać wysoką jakość usług i przeciwdziałać niektórym nieuczciwym praktykom. Poza tym jest to rozwiązanie, z którego możesz czerpać korzyści. W razie konfliktu interesów, nagranie zostanie odsłuchane i może posłużyć w celu rozpatrzenia ewentualnej reklamacji.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas