Reklama

Reklama

Dynia - na konfitury i do obiadu

Kto jeszcze nie przekonał się do smakołyków przyrządzanych z dyni, niech spróbuje w tym sezonie przygotować dyniową konfiturę. Znakomity, delikatny smak i aromaty, pochodzące z wybranych dodatków, mogą urzec niejednego sceptyka.

W dyni znajdziemy witaminy: A, B1, B2, B3, C, a także beta-karoten, wapń, potas, magnez, fosfor i żelazo, mangan, selen i cynk.

Reklama

Dynię warto wprowadzić do diety przy dolegliwościach związanych z układem krwionośnym, np. miażdżycy, gdyż zawiera dużo fitosteroli i nienasyconych kwasów tłuszczowych, które zapobiegają odkładaniu się cholesterolu. Ponadto dynia jest moczopędna i odkwaszająca. Jest także niskokaloryczna i beztłuszczowa, zawiera sporo celulozy, dzięki czemu jest to dobre warzywo wspierające odchudzanie, gdyż przyspiesza przemianę materii.

- Dynia nadaje się na chutneye różnego rodzaju, możemy ją upiec, napakować do pierogów, makaron zrobić... Jeśli robimy pierogi z dynią, to dorzuciłbym jeszcze słodkiego ziemniaka i wędzony ser. Makaron? Robimy ciasto jak zwykle, tylko dodajemy do mąki i jajek pieczoną dynię. I po prostu, dajemy więcej mąki - mówił PAP Life szef kuchni Sylwester Drężek.

Z dyni, o czym nie każdy wie, można przyrządzić również konfitury. Do ich przygotowania potrzebujemy: 1 kg miąższu dyni, garść liści bazylii, 10-12 łyżek płynnego miodu, sok z jednej pomarańczy, 500 g cukru.

Dynię kroimy w kostkę równej wielkości. Liście bazylii miksujemy z miodem, sokiem z pomarańczy i cukrem. Mieszamy to z dynią. Odstawiamy pod przykryciem na trzy godziny.

Przekładamy dynię z dodatkami do rondla o szerokim dnie. Zagotowujemy, po czym smażymy na małym ogniu, przez ok. 20 minut. Mieszamy, by konfitura się nie przypaliła. Odstawiamy do ostudzenia. Ponownie smażymy jeszcze przez ok. 5 minut. Gorącą przekładamy do wyparzonych słoiczków i od razu zakręcamy. Następnego dnia konfiturę pasteryzujemy przez ok. 8 minut.

W innej wersji możemy zrobić konfiturę dyniową o bardziej korzennym smaku, dodając do niej 2-3 pomarańcze, kawałeczek świeżego imbiru, goździki i cynamon. 


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje