Reklama

Reklama

Jak rozpoznać najzdrowsze jajko? Spójrz na kolor żółtka

Jajka to ten produkt spożywczy, którego zastosowanie w kuchni jest wyjątkowo uniwersalne. Mogą być używane na wiele sposobów, stanowiąc bazę konkretnego dania lub wyłącznie jego dodatek. Jak jednak wybrać najlepsze i najbardziej wartościowe jajko? Sporo na ten temat może nam powiedzieć kolor żółtka. Ale nie tylko.

Jajka to źródło wielu witamin, minerałów, a także innych wartości odżywczych, cennych dla naszego organizmu. Znajdziemy w nich witaminy: A, D, E, K i B12 oraz spore ilości fosforu, magnezu, żelaza, selenu i wapnia. Dzięki temu jajka mają dobroczynny wpływ na nasze zdrowie.

Jajecznica, omlety, ciasta, babeczki. Zastosowań jajek można wymieniać bez końca. Wiele potraw bez tego dodatku po prostu nie istnieje. Zanim jednak przystąpimy do gotowania warto dowiedzieć się, jak rozpoznać najzdrowsze jajko. Wiele na ten temat może powiedzieć kolor żółtka.

Reklama

Jak rozpoznać najzdrowsze jajko? Spójrz na żółtko

Większość z nas uważa, iż jakość jajka zależy od kurzej diety. Jak się jednak okazuje, ważny jest przede wszystkim wiek nioski. Młode kury - w wieku około 28 tygodni - znoszą jajka o niskiej wartości odżywczej. Najbardziej wartościowe jajka znoszą kury w "średnim wieku".

Na pytanie, czy jajko jest zdrowe, odpowiedzi należy szukać w kolorze żółtka. Kury z wolnego wybiegu, które spożywają dużo roślinności z karotenoidami, znoszą jajka z bardziej wyrazistym żółtkiem. To właśnie po takie powinniśmy sięgać częściej.

Czy kolor skorupki ma znaczenie?

Wbrew powszechnie panującej opinii, najlepszym białkiem jest to mętne. Oznacza ono, iż jajko jest bardzo świeże. Wraz z upływem czasu staje się ono bardziej przejrzyste.

Czy jednak na jakość jajek wpływa kolor skorupki? Kolor skorupki jajka jest istotny tylko wtedy, gdy chcemy przygotować pisanki. Zależy on wyłącznie od rasy nioski i w żaden sposób nie wpływa na jakość.

Jak jeść jajka, by zyskać jak najwięcej?

Jajka to jeden z produktów, który bez zabiegów konserwujących najdłużej pozostaje świeży. Zgodnie z regulacjami prawnymi jajka można sprzedawać maksymalnie do dwóch miesięcy od zniesienia ich przez kurę.

Jajka podawać można na przeróżne sposoby. Najlepiej jednak spożywać je na śniadanie. Wówczas organizm najlepiej przyswaja wartości odżywcze, a my możemy zyskać energię na cały dzień.

W której postaci jajka są najzdrowsze? Dietetycy zgodnie twierdzą, iż najzdrowsze jajka to te przygotowane na twardo i na miękko. Przygotowujemy je bowiem bez dodatków, dlatego nie są kaloryczne. Nie warto jednak gotować jajek dłużej niż 10 minut. Wtedy utracą bowiem większość składników odżywczych. Mniej zdrowe są przygotowywane na tłuszczu jajka sadzone czy jajecznica. Chcąc więc korzystać z dobrodziejstw jajek, warto zrezygnować z takiego ich przygotowania.

Zobacz także:

Jak jeść więcej warzyw i owoców zimą? Spróbuj tych sposobów!
Gdzie kupić dobre warzywa i owoce?
Grasica: zapomniany przysmak. Jakie ma właściwości?

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: jaja | zdrowie

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy