Reklama

Jak zmniejszyć ryzyko zawału? Wystarczy zmienić jedną rzecz

Wysoki cholesterol, miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, otyłość, cukrzyca, niewłaściwa dieta i brak ruchu to najczęstsze przyczyny zawałów serca. Większość czynników ryzyka można wyeliminować. Jeśli regularnie dbamy o zdrowy styl życia, wystarczy zmienić jedną rzecz – uzupełnić swoją dietę o kwasy omega-3. Dlaczego są tak ważne i w jakich produktach je znajdziemy?

Artykuł z ekspozycją partnera

Kwasy tłuszczowe omega-3 obniżają poziom "złego" cholesterolu i są kluczowym składnikiem w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych, takich jak miażdżyca, nadciśnienie tętnicze czy choroby wieńcowe. Rozrzedzają krew, dzięki czemu krwinki nie przyklejają się do uszkodzonych ścian naczyń, a to zapobiega tworzeniu się zakrzepów i zatorów. Kwasy omega-3 wspomagają ponadto odporność, mają działanie przeciwzapalne i antynowotworowe.

Kwasy omega-3 - co to jest?

Kwasy omega-3 należą do grupy niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dlaczego niezbędnych? Ponieważ ludzki organizm nie jest ich w stanie wytwarzać samodzielnie. Dostarczenie ich w diecie jest więc konieczne. Liczba trzy mówi z kolei o tym, że podwójne wiązanie (nienasycone) znajduje się przy trzecim od końca atomie węgla. Do kwasów omega-3 zalicza się wiele związków o podobnej budowie: kwas alfa-linolenowy (ALA), kwas eikozapentaenowy (EPA) czy kwas dokozoheksaenowy (DHA).

Reklama

Kwasy omega-3 - symptomy niedoboru

Gdy brakuje nam kwasów omega-3 częściej łapiemy infekcje, ponieważ odporność ulega osłabieniu. Trudniej nam się skoncentrować, pojawia się chroniczne zmęczenie, a nawet stany depresyjne.

Sygnałów jest jednak więcej: pojawiają się i narastają problemy z suchością skóry oraz włosami, które z kolei zaczynają być łamliwe i wypadają. Zaczynają ponadto występować problemy z nadciśnieniem, rośnie ryzyko powstania miażdżycy.

Źródła kwasów omega-3

Podstawowymi źródłami kwasów omega-3 są oleje roślinne: przede wszystkim olej rzepakowy, a w mniejszym stopniu słonecznikowy oraz oliwa z oliwek. Wśród pozostałych źródeł tych cennych kwasów możemy wymienić także siemię lniane, orzechy, ryby oraz owoce morza. Uwagę warto zwrócić szczególnie na takie gatunki, jak łosoś, śledź, sardynki, makrela czy pstrąg.

Co więcej, w margarynie znajdziemy mniej niż w maśle niekorzystnych dla zdrowia nasyconych kwasów tłuszczowych. Ale nie tylko, Roślinna MR, jako produkt składający się w 80 proc. z olejów roślinnych zawiera kwasy tłuszczowe z grupy omega-3 i omega 6, oba w idealnych dla zdrowia proporcjach, oraz witaminę E, czyli naturalny przeciwutleniacz, zwany też witaminą młodości.

Przyjmowanie pożywienia bogatego w kwasy omega-3 jest wskazane w przypadku osób w podeszłym wieku, gdyż poprawiają one procesy myślowe, zapobiegają chorobie Alzheimera oraz usprawniają układ mięśniowy i kostny.

Profilaktyka zawału

Zdrowa dieta to jednak nie tylko wybieranie produktów zawierających kwasy tłuszczowe omega-3, ale również ograniczenie spożywania cukru, soli i tłustych potraw oraz prawidłowe nawyki żywieniowe. Posiłki warto spożywać w niewielkich porcjach, ale regularnie; śniadanie tuż po przebudzeniu, a kolację - minimum trzy godziny przed zaśnięciem.

Warto też ograniczyć spożycie mięsa na rzecz warzyw i owoców, a masło zamienić na margarynę. Zapominać nie wolno ponadto o wypijaniu co najmniej 1,5 litra wody mineralnej.

Prowadzenie higienicznego trybu życia, wykonywanie badań profilaktycznych, regularna aktywność fizyczna (najlepiej na świeżym powietrzu), rezygnacja z nałogów, takich jak alkohol i papierosy, odpowiednia dieta - wszystko to sprawi, że niebezpieczeństwo wystąpienia zawału serca bardzo mocno spadnie.

 

Artykuł z ekspozycją partnera

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy